Wes Anderson új
filmje egy legendás portás kalandjait meséli el a két
világháború közötti békeidben. A történet szerint
egy híres, mondhatni felbecsülhetetlen érték
reneszánsz festményt lopnak el, melybl aztán családi
háború alakul ki, miközben a növekv szélsségesség
okozta megrázkódtatásoknak köszönheten drámain
átalakul egész Európa. A Grand Budapest Hotel hazánkban
március 20-án kerül a mozikba, a film igencsak impozáns
gárdával bír, hiszen szerephez jutott Saoirse Ronan, Bill
Murray, F. Murray Abraham, Edward Norton, Mathieu Amalric,
Adrien Brody, Willem Davoe, Léa Seydoux, Jeff Goldblum,
Jason Schwartzman, Jude Law, Tilda Swinton, Harvey Keitel,
Tom Wilkinson és Owen Wilson. Saoirse Ronannel a Flicks and
Bits magazin készített interjút.
Az én
értelmezésem szerint, Wes Anderson eléggé részletesen
megtervezte ezt a filmet még a forgatás megkezdése eltt,
egészen a legapróbb részletekig. Milyen élmény volt egy
ilyen író-rendezvel együtt dolgozni, aki annyira
precíz, és aprólékos mindenben?
A Grand Budapest
Hotel történetének háttere
Saoirse Ronan: Fantasztikus volt. Legfképpen azért, mert
az egész forgatókönyv is olyan jól lett megírva, a
vázlat, amit kaptam, még mieltt az egész forgatás
megkezddött volna, majdnem a konkrét kidolgozott
forgatókönyv volt. Minden készen állt a forgatáshoz,
és alapveten Wes mégis elhúzta egy kicsit az egész
filmet, körbemagyarázta a történetet, eljátszotta az
összes jelenetet, amit csinálni kellett, és
megszólaltatott minden egyes karaktert, megmutatta milyen
ütemben szeretné az egészet visszahallani forgatás
közben. Annyira aprólékos és sajátos volt, hogy az
fantasztikus. Elmész a forgatásra, és tudod elre, hogy
biztonságban leszel vele.
Elször én is kissé ideges voltam, mert ez a szerep más
stílusú színészkedést igényel, és tudtam, hogy jól
kell eljátszanom, szóval azon gondolkodtam: „Hagyja,
hogy úgy játsszam el, ahogy én szeretném, vagy mit
csinál majd?” De aztán emlékeztem arra, amikor
találkoztam vele Londonban még a forgatás eltt, és
átvettük a jeleneteket, amiket Zeroval forgattunk. Ez
két párbeszédes jelenetet volt, és nekem elég
természetesen sikerült eljátszani ket, mire azt mondta:
„Igen, ez így jó. Most, próbáld meg gyorsabban.”
Amikor megcsináltam, amit mondott, így szólt: „Igen, ez
már jobb lesz, most próbáld meg gyorsabban újra.” És
folyamatosan próbált segíteni, hogy könnyebben vegyem
fel a ritmust, és azt is megmondta, hogy szerinte hol
tartsak szünetet. Hirtelen ravaszul fel is vázolta az
egész jelenetet elttünk, és ez hihetetlen volt, hiszen
olyan tisztán elmagyarázott mindent. Eltte még soha sem
találkoztam senkivel, aki ennyire egyértelmen képes
elmondani, hogy mit szeretne, és meg is tudja mutatni, és
csupán a megfelel színészekre van szüksége ahhoz, hogy
az egészet filmre is tudja vinni.
Wes Anderson filmjének alapötletét Stefan Zweig "Búcsú
a tegnaptól" cím mve adta, mely az író halála után,
1945-ben jelent meg. Stefan Zweig világszerte az egyik
legnépszerbb osztrák író volt, több mvét
megfilmesítették már.
Zweig tehets keresked családba született Bécsben,
tanulmányai után bejárta Európát és Amerikát is, majd
az els világháború kitörésekor Svájcba költözött,
ahol igen népszer könyveket jelentetett meg. Miután a
háború véget ért, visszatért Ausztriába, ám a nácik
hatalomra kerülése után zsidó származása miatt
megbélyegezték, könyveit betiltották és máglyákon
égették el, ezért Zweig kénytelen volt Londonba
menekülni, ahol megkapta az állampolgárságot. A második
világháború után New Yorkba ment, végül Brazíliában
telepedett le, ott írta meg a Grand Budapest Hotel alapját
képez önéletrajzi visszaemlékezéseit.
Vissza tudsz
emlékezni a forgatás els napjára, az els alkalomra,
amikor elkezdtél vele dolgozni konkrétan a film
felvételén?
Jeff Goldblum sokat
kutatott a történelemben
"Apám Európában
harcolt a világháborúban, úgyhogy volt mit mesélnie.
Paul Schrader filmjében, az Ádám feltámadásában pedig
egy holokauszt-túlélt játszottam. Abban is, mint A Grand
Budapest Hotelben, Willem Dafoe volt az egyik partnerem. A
szerep kedvéért beleástam magam a történelembe.
Holokauszt-túlélkkel beszélgettem, s felkerestem egy
lengyelországi koncentrációs tábort, a majdaneki lágert
is. Abban reménykedtem, hogy a helyszíni szemle közelebb
visz az ott történt szörnységekhez.
Saoirse Ronan: Feltétlenül. Amikor beléptem az ajtón,
az egész hely zsibongott. Rengeteg ember mászkált
körbe-körbe, és látni lehetett, hogy megpróbálja
mindenki a lehet legtöbbet, a legjobb színészi játékot
kihozni magából, mert Wesnek annyira sajátos
elképzelése van arról, hogy mit szeretne látni,
látványra és stílusra egyaránt. Látni lehetett, hogy
megpróbál mindenki ehhez igazodva dolgozni. Ez rendkívül
izgalmas volt, és annyira elcsodálkoztam, hogy meg is
kellett csípnem magam. A felvételek is hihetetlenek
voltak. Úgy értem, annyira jól fel voltak építve, és
az egész annyira valóságos, annyira kézzelfogható
volt rendkívül csodálatos hogy a részese lehettem
ennek. Minden olyan életszer volt. Az egész forgatás
alatt olyan érzésem volt, mintha beléptem volna Wes
Anderson csodavilágába.
És mi volt az általad eljátszott karakterben, Agatha
szerepében az, ami annyira megtetszett, hogy azt mondtad:
„ezt el szeretném játszani”?
Saoirse Ronan: Azt hiszem, mondhatnánk, hogy Agatha
olyan… nyilvánvalóan nem maga miatt, de szerintem
minden bizonnyal hozzátartozik a sztori lényeges
részéhez. És szerintem az karaktere érzelmet visz a
történetbe, gondolom azért, mert Zéró annyira sokat
tördik vele, és mert a cselekedetei nagy részét a lány
iránt érzett szerelme motiválja, és az hogy t
biztonságban tudja. És végül is a lány is belekeveredik
mindenbe, amit csinálnak – a „bncselekménybe” is,
amit gyakorlatilag elkövetnek. Abba a kalandba is
belekeveredik, amikor próbálják visszaszerezni a
festményt, mely jogosan Gustave tulajdona lenne az
örökség alapján.
Az elején a lány nem is tudja, hogy mibe keveredik bele,
de késbb eléggé nyilvánvalóvá válik, hogy valami
bajba keveredett velük együtt, de persze is végig
követi ket az úton, hiszen megbízik bennük, és szereti
is mindkettjüket, és hisz is bennük. Ez egyébként
briliáns, hiszen a lány egy Mendl’s nev pékségben
dolgozik, k pedig arra kérték, hogy kisebb eszközöket
tegyen a süteményekbe, amiket készít, és csempéssze be
a börtönbe, hogy Gustave-ot és a cellatársait is
kiszabadítsák onnan. Ez a sztori kissé rült, és
gyönyör is egyben. Nagyon édes. És amit igazán
szeretek Agatha-ban az, hogy miközben végig tisztában
van vele, hogy amit tesznek az technikailag rossz, és
törvényellenes is, de mivel jogosan hozzátartozik és
mivel hisz Záróban és Gustave-ban, és mindkettjüket
szereti annyira, hogy bármit kockáztatna értük. Ez
kissé rült, de gyönyör is egyben.
A Jurassic Park világhír színészével a Magyar Narancs készített
interjút a Grand Budapest Hotelben eljátszott
szerepe kapcsán, ahol szó esett arról is, hogy miként
készült fel a forgatásra.
A legmaradandóbb élményem kisiskolás koromhoz kötdik.
Én voltam az egyetlen zsidó a suliban. Rajzórán
történt; az egyik osztálytársam összerondította a nagy
mgonddal készített rajzomat; csúnya, antiszemita
szöveget firkantott rá. Amikor elmondtam apámnak, mi
történt, eltorzult az arca – sosem láttam még
ilyennek. Beültetett az autóba és elindultunk, hogy
felkeressük a tettest. Persze nem találtuk. Nem tudom,
apám mit tett volna, ha mégis célt érünk, de ahogy ott
ültem gyerekként a kocsink hátsó ülésén, valami nagy
büszkeség fogott el, ahogy az apámra néztem."
A stáblista
egyszeren hihetetlen. Milyen volt egy ilyen stábbal
együtt dolgozni, és mennyire könnyítették meg a
forgatást azok a színészek, akik már korábban együtt
dolgoztak Wessel, mint például Bill Murray, Adrien
Brody, vagy Jason Schwartzman?
Rekordot dnttt
szak-Amerikban Wes Anderson filmje
Saoirse Ronan: A stáblista nevetséges, és buta - de
tényleg (nevet)! Tilda Swinton, Harvey Keitel, Ralph
Fiennes, Willem Dafoe, Adrien Brody, Edward Norton, a
legendás Bill Murray… és még sorolhatnám. Emlékszem,
amikor megnéztem elször a stáblistát azt gondoltam,
hogy ez körülbelül három különböz filmnek a
stáblistája lehetne, vagy valami ilyesmi, de k
összeálmodták ezt a rengeteg színészt, és ez
hihetetlen. szintén, nem kaptam gutaütést a rengeteg
sztárszínész miatt, vagy bármi ilyesmi félelmet, hiszen
minden este együtt vacsoráztunk, emlékszem az els
estére, amikor lementem vacsorázni, és az összes ember
ott ült egy hatalmas asztalnál, Wes pedig az asztal
végénél. Ez kicsit szürreális volt, hogy az összes
hihetetlen ember, és fantasztikus színész – akik már
nagyon régóta csinálják ezt, és számos filmet
leforgattak egy asztalhoz ülnek le, ez nagyon kedves és
megható volt. Így sokkal jobb hangulatú volt a forgatás
is, mert mindenki nyugodt volt a másik társaságában,
hiszen hamar megszoktuk egymást. Ez a legeslegjobb stáb
volt, ahol eddig forgattam.
Rekordot dnttt Wes Anderson A Grand Budapest Hotel cm
filmje a htvgn szak-Amerikban: jtkfilm mg soha nem
rt el ekkora mozinknti jegybevtelt ilyen rvid id
alatt.
A Fox Searchlight a htvgn bevezetsknt ngy
filmsznhzban kezdte forgalmazni a Ralph Fiennes, Edward
Norton, Bill Murray, Tilda Swinton, Adrien Brody, Jude Law
szereplsvel forgatott produkcit. Az els adatok szerint a
mozik tlagbevtele 200 ezer dollr (45 milli forint) volt
- ismertette vasrnap az indiewire.com.
A Fox a htvgtl tovbb bvti a forgalmazst, a
tervek szerint New Yorkban s Los Angelesben sszesen 65-75
filmsznhzban vetti majd a filmet.
Kt ve Anderson Holdfny kirlysg cm filmje is jl
mutatkozott be a mozipnztraknl: szintn korltozott szm
moziban kezdtk forgalmazni, s 130 ezer dollr fltti
tlagos jegyeladst produklt egy nap alatt.
"Tudtam, hogy j premier lesz, de ez a teljestmny
minden elkpzelst fellmlt" - jelentette ki Frank
Rodriguez, a Fox forgalmazsi fnke, aki fleg annak
tulajdontotta a diadalt, hogy Andersonnak nagy
rajongtbora van, amely mr alig vrta, hogy lthassa j
filmjt.
A Grand Budapest Hotel a februri Berlinaln a zsri
nagydjt kapta, s csaknem szz kritika alapjn a
tekintlyes Rotten Tomatoes filmes honlap is 90 szzalkot,
tbl ngy s fl csillagot adott a produkcinak.
(MTI)
Milyen volt
megnézni a kész filmet? Értem, hogy az egész forgatás
alatt ott voltál, de az mégis más.
Saoirse Ronan: Nagyon izgatott voltam, amikor elször
néztük. Ugyan, ott voltam az egész forgatáson, de nem
álltam minden percben a kamerák eltt, hiszen valóban
körülbelül csak 23 hetet forgattam az egész 23
hónapból. Szóval nem is tudtam, hogy egészen pontosan
melyik jelenet hogyan fog kinézni, hiszen azt mások
csinálták. Tehát, amikor elször megláttam a mozit, nem
is éreztem úgy, hogy én leszek benne, és magamat fogom
nézni, csak úgy éreztem, hogy megnézhetek egy Wes
Anderson filmet, mindenki más eltt. Fantasztikus volt, és
ez az egyetlen film, aminek a részese vagyok, és úgy
tudtam végignézni, hogy közben hátradltem, és nem
kellett kritizálnom saját magam, hanem csak élveznem
kellett a filmet. Ez egy olyan élmény volt, ami teljesen
elkalauzolt egy másik világba, amit Wes saját maga
alkotott meg. Nagyon izgalmas.