A Luxury Institute legújabb tanulmánya
A legfrissebb hírek a luxusiparról
47 hozzászólás
Ispán Laura    2010.11.18

A Luxury Institute (értsd: kifejezetten a luxus iparágra szakosodott vizsgáló bizottság) független kutatást végzett a társadalom tehetősebb szegmensében, kifejezetten a vásárlói magatartást illetve fogyasztói tapasztalatokat vizsgálták. Az egész év során megfigyelhető egyfajta következetes szemléletváltás a vásárlók részéről, ami a luxusipar jövőre irányuló stratégiai tervezetét is nagyban befolyásolja.

A Luxury Institute állítja:

„ Ahogy a luxusipar 2010 utolsó negyedévébe lépett, valamint elkezdte a felkészülést 2011-re, az iparág vezetői hálásak az elért eredményekért, hiszen ha a világ gazdasági állapotát veszik alapul, akkor egy sokkal rosszabb évet is zárhatnának." Az igazi világmárkák iránti kereslet Kínában számottevő módon megnőtt, ezzel párhuzamosan sikerült továbbra is megtartani vezető szerepüket az USA-ban, Japánban és Európában is. A nagy részvénytársaságok jellemzően jobban teljesítettek, mint a magánkézben lévő márkák. A piaci részesedés növelése, vagy éppen magtartása érdekében nagy hangsúlyt fektettek az innovációba, kutatás fejlesztésbe, vállalati profil megerősítésébe. Több családi tulajdonban lévő híres, már már történelmi múltra visszatekintő európai márka megsínylette a lassan hátunk mögé kerülő évet, a legnagyobb problémát számukra a tőkehiány jelentette. Összességében, az egész iparágat figyelembe véve enyhe növekedés figyelhető meg; és minden valószínűség szerint ez a trend fog folytatódni az elkövetkező három évben, hacsak nem történik egy váratlan pozitív fordulat, ami megmenti a globális gazdaságot.“

A Luxury Institute szerint a 2010-ben elindult trendek közül a következők fognak folytatódni 2011-ben is:

1. Elmélyülő fókusz a márkák és szolgáltatások valós értekeire

Jean-Noel Kapferer nem régiben megjelent könyvében arról ír, hogy a luxus iparág cégeinek nem pozicionálni kell a termékeiket - ellentétben a szélesebb vásárlói kört megcélzó márkákkal- hanem ennél sokkal fontosabb a vállalati image megteremtése. A Luxury Institute szerint: „ a márkáknak létszükségletük, hogy megteremtsék a saját identitásukat nem csupán az alapító nevén, személyiségén és stílusán keresztül, hanem az adott vállalat értékeinek közvetítésén keresztül. Ezen értékek kifejezésére számos eszköz áll a vállalatok rendelkezésére. Ilyen lehet a média kampány, gálaest szervezés, rendezvények szponzorálása…stb (pl.: Chanel- filharmonikus zenekar felállításával kifejezi a polgári kultúra iránti elkötelezettségét, Prada- kortárs művészetek szponzora, Lacoste- sportos életvitelt támogatja….stb) Rengeteg példát lehetne felhozni, ezek mind színesítik a vállalat arculatát az egyik oldalról, másik oldalról viszont a vásárlói élményt is kiterjesztik. Hiszen gondoljunk csak bele, innentől kezdve maga a vásárlás egyfajta állásfoglalást is jelent bizonyos értékek mellett illetve ellen. Ha pl. egy Gucci pulóvert hordunk azzal egy újabb információt is közlünk magunkról a külvilág felé, hiszen 2009 óta a Gucci is tevékenyen részt vállal a Földbolygó megmentésében. A márka értékeinek közvetítésével elért sikert még tovább lehet fokozni a szolgáltatásokban rejlő értékek fejlesztésével. A legtöbb vásárló nem magát a terméket vagy szolgáltatást akarja megszerezni, hanem választ keres valamilyen problémájára. Ezt az igényt a luxus iparban tevékenykedő vállalatok felismerték és a legutóbbi felmérések alapján ez a jó értelemben vett szolgáltatási kultúra szorosan kapcsolódik az elért pozitív gazdasági eredményekhez.

2. Az arrogáns és érzéketlen alkalmazottak „kiirtása“

Napjainkra a csúcskategóriába eső vállalatok vezérigazgatói és a vezetőség tagjai mind felfedezték a jóindulatú kultúra illetve értékközpontúság fontosságát, és ezzel egy időben arra is rádöbbentek, hogy elengedhetetlenül fontos, hogy a vállalat önmagáról sugalmazott képébe beleilljenek az alkalmazottak, akik a közvetlen értékesítésben részt vesznek, tartják az ügyfelekkel a kapcsolatot, vagyis folyamatosan a céget képviselik. Egyikünknek sem nehéz olyan esetet felidézni, amely után megfogalmazódott bennünk, hogy ide többet nem jövök vissza, vagy akár ennek az ellenkezője, a tapasztalt kiszolgálás miatt. A jövőben az a tendencia fog érvényesülni, amely a professzionális eladási készségek helyett a termék és márka szakértői szintű ismerete, bizalom kiépítése valamint fenntartása és ezáltal hűséges vásárlói kör kiépítésére való képesség lesz az első számú. A magányos harcos, sales központú vállalatok idejét múlttá válnak. Erre a magatartásra kiváló példa a Ritz-Carlton, Mandarin Oriental, Four Seaons, Lexus és Nordstrom melyek ezt a stratégiát követték évekig, de még a mostaninál is magasabb szintre kell lépniük kulturális hozzáértés és gyakorlat szempontjából. A Zappos-hoz hasonló cégek bebizonyították, hogy lehet még magasabbra tenni a lécet akkor, ha a célközönségünk a fogyasztás centrikus emberek.

Egyre többen vásárolnak
interneten keresztül
Egyre többen vásárolnak interneten keresztül

3. Website-ok!

Egy idősebb igazgató, nem régen a következőt nyilatkozta: „a luxusipar számára szégyen, amikor Zappos fényévekkel minőségibb kiszállítási szolgáltatásokat nyújt, mint bármelyik Luxus cég.“ Az első és legfontosabb dolog, amit a luxus ipar viszonteladói megtanulnak az internet hasznosításával kapcsolatban, az pontosan az, amit a tehetősebb réteg elvár az internetes vásárlástól. Ez pedig, annak a biztosítása, hogy bármikor, amikor csak a szükség úgy hozza legyen arra mód, hogy könnyedén és gyorsan kapcsolatba tudjon lépni a vállalattal. A Luxury Institute által készített felmérés alapján a tehetős fogyasztók 62%-a kijelentette, hogy az online vásárlásai során sokkal kényelmesebb és biztonságosabb érzést nyújt a számukra, ha közvetlenül feltudnak hívni valakit segítségkérés vagy információ szerzés okán. Ezenkívül 60 %-uk szinte biztosan elhagyná az oldalt, és megszakítaná a vásárlási folyamatot, ha nem találnak gyors válaszokat a kérdéseikre a weboldalon. Ráadásul 45%-uk egyenesen elvárja, hogy legyen egy olyan telefonszám a honlapon, amin keresztül beszélhetnek az ügyfélszolgálattal, vagy akár egyenesen a sales-es munkatárssal. Míg a luxus ipar ilyen és ezekhez hasonló kérdésekkel küszködik, Zappos lekörözte és csúnyán le is hagyta őket. A Zappos titka, hogy megértette, hogy a vásárlói kör nagyon szűk rétege igényli a telefonos szolgálatot, ők viszont nagyon gyakran. Egyenlőre a csúcs minőséget produkáló iparág vezér egyéniségei, próbálják felfogni a kapcsolatot a call-center és az online csatornák között, annak érdekében, hogy 2011-re messze magasabb szintű vásárlói élményt nyújthassanak a fogyasztóiknak.

4. Az ügyféllé tétel már nem csupán hobbyszintű, hanem egyenesen tanítványképzés

A legújabb felmérés szerint, a gazdagabb réteg 25%-a állította azt, hogy kapcsolatot tart bármely luxus cég sales-sével. Ez csúcspontot és egyben nagy előre lépést jelent a korábbi adatokhoz képest, amelyben ez csupán a vásárlók 8-15%-ra volt igaz. Hogy ez miért is fontos? Ezek a kis csoportok, amelyek kiépültek a sales-esek körül kb a beszerzési ár kétszereséért adják el a luxus termékeket a viszont eladóknak. Minden valószínűség szerint a tanítvánnyá vált fogyasztók folyamatos fogyasztói is az adott luxus terméknek, különösen akkor, ha megmarad a jó viszony a cég valamely hivatalos értékesítőjével.

5. Eljött a luxus mobil alkalmazások ideje

A csúcsminődégű márkák már jó pár éve ráálltak az online vásárlás rendszerére, nem olyan régóta az internetes közösségi portálokon is aktívan szerepelnek. Jelenleg minden erejükkel azon vannak, hogy ne maradjanak le a felfutóban lévő piacról, méghozzá a mobilon keresztül történő vásárlásról. A Luxury Institute felmérése szerint a jómódú emberek 76%-a hasonlítja össze a termékek árait a mobiljukon, miközben elképesztő gyorsasággal nő azok száma, akik telefonon keresztül vásárolnak (27 %). Ráadásul a válaszadók 21%-a állította azt, hogy vásárlás közben a mobiljukat arra használják, hogy különböző információkat gyűjtsenek a megvásárolandó termékről. Ebből a felmérésből is látható, hogy közel van a fordulópont és több területen is le fogják hagyni a laptopokat az okostelefonok, ezért a luxusmárkák egymással versengve készülnek az új piac meghódítására. A Tiffany legújabb mobilalkalmazása segítségével megtalálhatod a számodra legtökéletesebb eljegyzési gyűrűt, ez is egy olyan egyszerű és gyakorlatias innováció, ami a vásárlók érdekeit szolgálja.

A Tiffany mobilalkalmazása
iPhone-on
A Tiffany mobilalkalmazása iPhone-on

6. Professzionális értékesítési módok, bolton belüli mobilszolgáltatásokkal

A luxus ebben az esetben azzal kezdődik, hogy az adott boltban dolgozó értékesítőt valamint magát a boltot ellátják különböző mobil eszközökkel(iPad, iPhone). Ezek felhasználása az értékesítés új dimenzióját fogja megnyitni a vásárlók előtt. Lehetővé válik a különböző promóciók, akciók levetítése videó és audió funkciók együttes használatával, ezenkívül könnyen lekérdezhetővé fog válni az, hogy az egész értékesítési hálózaton belül hol van még elérhető darab ha egy termék elfogyott az adott boltban, az online megrendelések figyelemmel követése is lényegesen könnyebb lesz.

A vásárlóknak meg lesz az a lehetősége, hogy a mobiljuk bejelenti az érkezésüket a boltban, így a kiszolgáló személyzet a kedves látogatót név szerint köszöntheti, és ezenkívül tisztában lesz azzal, hogy milyen ajánlatok lettek már kiküldve a vásárlónak, és melyek azok, amik még újdonságnak számítanak. Ezek az alkalmazások csupán csak a kezdetét jelentik a mobil telefonok bolton belüli használatának, melyek fokozzák a vásárlói élményt. Nem is beszélve arról, hogy a marketing perszonalizáció hatásossága és hatékonysága ilyen módon meg fog erősödni a jövőben, ami az igazi luxus megtapasztalásához fog mindannyiunkat vezetni.

Kapcsolódó cikkek
A válság hatására világszerte csökkent az emberek költekezési kedve anyagi helyzetüktől függetlenül. A mélypont 2009-ben volt, addigra valamennyi kereskedelmi termék forgalma csökkent kisebb-nagyobb mértékben. Az előzetes várakozásokkal ellentétben 2010-ben nőtt a vásárlási, költekezési kedv a világon. 
10,536,900 Huf / 34,100 Eur
13,070,700 Huf / 42,300 Eur
Hennel ÁdĂĄm a Fix HD magazin műsorĂĄban beszĂŠlt a TrendmagazinrĂłl, valamint a jĂśvőbeli tervekről.
Rajongsz KristenĂŠrt? SzeretnĂŠl Ăźzenni neki? Rajtunk keresztĂźl Ă­rhatsz kedvencednek!
Az utĂłbbi időben szĂĄmtalan kĂŠrdĂŠs merĂźlt fel a Trendmagazinnal kapcsolatban, amikre most megĂŠrkeztek a vĂĄlaszok!
avatar
PaulShark
-
2010.12.06. 15:15
47
Igen, ez egyértelmű, de az image-ük építése miatt talán szüksége lenne. Már csak a puszta jelenlét miatt.
avatar
Athos
-
2010.12.06. 14:24
46
Nem minden boltnak kell hirdetni magát.. van amelyikbe amúgy is odatalálnak.
avatar
PaulShark
-
2010.12.05. 22:08
45
De, a Pelote itt van, az Andrássy-n a Levis közelében. (Meg am. a Mo.i divatkultúra cikkben is benne volt).
avatar
horvath_tamas
-
2010.12.05. 18:58
44
PaulShark: Lehet hogy tévedek, de a Pelote nincs is jelen ebben az országban, tehát nincs értelme itt hirdetni. Egyébként szoktak hirdetni a nagy cégek is, pl láttam már Zegna reklámot havilapokban, sőt másokat is.
avatar
Tompi
-
2010.12.04. 19:00
43
A nagy márkáknak nem is kell hirdetni, mert ismertek már így is.. Meg ugye sok cég nem épít hazánkra mert más helyekről származik a kereslete.
avatar
PaulShark
-
2010.12.04. 01:14
42
Pl. az egyik cikkben, itt a TM-on olvastam a Pelote nevű cégről. Utánna néztem, és igen komoly tailoring szolgáltatásuk van. Ezzel szemben én nem láttam méghirdetésüket...
De ez csak pl-nak hoztam fel...
avatar
flashy2
-
2010.12.04. 01:09
41
pl melyikre gondolsz?
avatar
PaulShark
-
2010.12.04. 01:07
40
Én azt nem értem, hogy vannak prémium márkák, amik nem adnak annyit az image építésre, és sztem emiatt csípik el más cégek jópár vevőjüket ... :-S
avatar
biropeti
-
2010.12.01. 22:53
39
lbzs90: ezek is szempontok.
avatar
Szeki
-
2010.11.28. 15:46
38
Jah.. Akkor már késő :O
avatar
Toma
-
2010.11.28. 09:45
37
hát sokszor nem figyelnek oda a megfelelő image építésre, aztán pedig csak fogják a fejüket amikor nézik a statisztikai adatokat :)
avatar
flashy2
-
2010.11.27. 19:17
36
lbzs90 neked is igazad van, de láthatod Lilly példájából hogy mennyire dühítő ha pl valami nincs fent a neten v nem elérhető.. és ez is ugyanúgy hozzátartozik az image építéséhez vagy rombolásához
avatar
Daws0n
-
2010.11.27. 14:10
35
régen a factorystore.hu jó webshop volt..
avatar
lbzs90
-
2010.11.27. 00:00
34
Daniel: Nem minden márkának van ilyen jelentőségű öröksége, vagy pedig ha volt is, már nem igazán követi. Viszont abban igazat adok neked, hogy nem ezekkel a modern dolgokkal kellene elsődlegesen foglalkozniuk mint webkettő meg iphone apps, hanem a személyes kapcsolatokra kellene építeni az egész kereskedelmet.
avatar
Zelda
-
2010.11.25. 14:05
33
Régebben az OTTO-t szerettem
avatar
Benny
-
2010.11.25. 00:26
32
Ipon.hu nekem a legjobb, mindig meg voltam velük elégedve!
avatar
gery
-
2010.11.24. 20:46
31
Nektek mi a kedvenc webshopotok?
avatar
Toma
-
2010.11.24. 18:31
30
én csak pólót meg laptopot vettem, de nem volt vele semmi gond és kedvelem is :)
avatar
gery
-
2010.11.23. 13:34
29
azért sokszor jól jön a netes vásárlás!
avatar
greenclub
-
2010.11.22. 15:56
28
Daniel: én is jobban szeretek élőben vásárolni de sokszor jól jön a webshop
avatar
DaNi
-
2010.11.22. 14:28
27
Az biztos hogy egyre több cégnél látok iphone alkalmazásokat, plusz mobil webshopot... jóság :)
avatar
Tompi
-
2010.11.22. 13:27
26
Walther: dettó!
avatar
Shadow88
-
2010.11.21. 21:31
25
Előbb utóbb itthon is megvalósul majd minden ne féljetek.. csak türelmesnek kell lenni, nem olyan régen vannak itt a luxusboltok ;)
avatar
Lilly
-
2010.11.21. 21:28
24
Ez a konkrét eset még nyáron történt amikor az egyik barátnőm keresett egy bizonyos táskát a D&G-be, és fel akarta hívni de nem talált sehol telefonszámot, és a tudakozó sem tudta megadni.. Aztán bement és ott már nem volt gond, de azért egy telszám csak felkerülhetne a webre.
avatar
Walther
-
2010.11.21. 21:26
23
Hát én még mindnek megtaláltam ha kellett, de inkább személyesen megyek be ha érdekel valami.
avatar
Daniel
-
2010.11.21. 21:21
22
Lilly melyik boltra gondolsz pontosan?
avatar
Lilly
-
2010.11.21. 21:18
21
Sziasztok,

személy szerint sokszor azt érzem hogy ezek a külföldi tanulmányok és a Magyarországi viszonyok elég messze vannak egymástól. Sokszor még egy üzletnek a telefonszámát se lehet kideríteni(még a tudakozó se tudja, nem viccelek!) miközben ott az Andrássy-n a bolt... Na az ilyen dolgok kéne hogy megváltozzanak végre!
avatar
Walther
-
2010.11.21. 21:10
20
OK. :) Egyébként nem tudom miért szidjátok ennyire az eladókat, mostanában egyre több helyen veszem észre hogy ezen a területen is beindult a fejlődés...
avatar
Daniel
-
2010.11.21. 21:06
19
Walther: Abszolút egyetértek veled, csak az említetteken megragadt a tekintetem, gondoltam belekötök. :P
avatar
Walther
-
2010.11.21. 21:02
18
Daniel: Több dologban egyetértek veled, de szerintem a cikkből talán a 2. , 3. pont a leglényegesebb a vásárlóknak. Hogy interneten jelen legyen márka, mindent megtaláljon az érdeklődő, árakkal, képekkel stb. A másik pedig hogy ha már bemegy valaki a boltba akkor felkészült eladókkal találkozzon akik tudnak nekik segíteni.

A mobilos dolgok is fontosak, de ez a kettő lényegesebb!
Salvatore Ferragamo 'Boston' utazótáska
A Salvatore Ferragamo márka talán nem túlzottan ismert hazánkban, ám nyugodt szívvel ajánlom termékeiket.

IdĂŠn sem lesz hiĂĄny Ăşj karĂłrĂĄkbĂłl, erről a bĂĄzeli ĂłrakiĂĄllĂ­tĂĄs gondoskodik. Folyamatosan frissĂźlő cikkĂźnkben bemutatjuk a legfontosabb modelleket.
IdĂŠn ĂŠrkezett el 40. ĂŠvfordulĂłjĂĄhoz a Patek Philippe legnĂŠpszerűbb modellje, a Nautilus, ennek tiszteletĂŠre kĂŠt kĂźlĂśnleges verziĂłt jelentettek be.
RenĂŠ Weber elemzĂŠsĂŠből kiderĂźl, hogy a Rolex toronymagasan vezeti a svĂĄjci luxusĂłrĂĄk toplistĂĄjĂĄt. A mĂĄsodik helyen az Omega ĂĄll.
Az idei Baselworld kiĂĄllĂ­tĂĄs is szĂĄmtalan ĂşjdonsĂĄgot tartogat a luxusĂłrĂĄk rajongĂłinak. Folyamatosan frissĂźlő cikkĂźnkben a legĂŠrdekesebb modelleket mutatjuk be, tartsatok velĂźnk!
Ebben az ĂŠvben jelent meg a nagy sikert aratott Ford Thunderbird, valamint ekkor dobtĂĄk piacra Madonna első ĂśnĂĄllĂł lemezĂŠt is.