Ennek a
márkának a kialakulása robbanásszerű volt, hiszen a márka
névadója maga Gianni Versace is csupán 1946 dec. 2-án
született meg Dél-Olaszországban, mint egy kereskedő fia.
Apja gyakori távolléte miatt anyja, aki egyébként
ruhatervezéssel is foglalkozott egy apróbb műhelyet tartott
fenn. Gianni kiskorától kezdve a költészethez vonzódott, és
nem mutatott semmiféle érdeklődést a divatvilág felé. 18
éves korában bekapcsolódott anyja műhelyében folyó
mukálatokba, mint asszisztens, vagyis a feladatköre
nagyjából a rajzok elkészítéséből, az anyagbeszerzéséből,
majd a ruha kivitelezéséből állt. 25 éves korában világ
divat-fővárosába Milánóba költözött, eredetileg azzal a
céllal, hogy a megélhetéséért jelmezeket tervezzen. Az
elképesztően kifinomult érzékelésének, figyelmességének,
kitartó munkájának és a tanulási képességeinek köszönhetően
1978-ban megtarthatta az első sikeres női divatbemutatóját a
saját nevével fémjelezve, és így megszületett a Versace
márka.
A kezdetekben Versace és a modern divattervei
nem váltottak ki világraszóló hatást, egészen addig, amíg
Gianni nem találkozott az akkoriban jól ismert amerikai
fényképésszel Richard Avedonnal, az ő segítségének
köszönhetően Gianni megkülönböztethető tervezői stílusa és a
munkáiban fellelhető speciális szépség elkezdett megjelenni
világszerte a különböző főbb vezető divatmagazinok
fedőborítóján. Az avantgarde művészeti jellegzetességek
keveredése a reneszánsz általános bájával, valamint a
képzelet határtalan gazdagságával világszerte tiszteletet
váltott ki a divatvilág tagjaiból. Gianni bátor és kreatív
stílusa konzisztensen kihívást intézett az akkori divatvilág
felé. Rendkívül különleges anyagokat használt fel, melyek a
kortárs kultúrát egyesítették a magas művészettel. Ennek az
extravagáns stílusnak köszönhetően hamar megnyerte
nemzetközi elismerést. 1982-ben Gianni nyerte meg a Cutty
Sark és a Golden Eye díjakat az 1982-1983-as őszi/téli női
kollekcióval- melyben bemutatta a híres fém chain-mail
öltözetet. Ezen kívül a Golden Eye díjat még háromszor
nyerte meg 1984-ben 1990-ben és 1991-ben.
1982-ben Versace elkezdett a Teatro della Scala színháznál
dolgozni, mint kosztümtervező a Veronai produkciókhoz.
1985-ben a Silver Mask kitüntetést kapta a színházi élethez
való hozzájárulásáért. 1988-ban a Cutty Sark Díj bizottsága
az egész földön leginnovatívabb és legkreatívabb tervezőnek
nevezte.1993-ban Gianni is elnyerte a híres neves Fashion
Oscar díjat és a francia és az olasz miniszterelnökök is
kifejezték a személye iránt érzett tiszteletüket.
1994-ben sor került a berlini butik megnyitására
a köztiszteletben álló Kurfürstendammban. Ezen kívül
szeptemberben megnyílt a berlini Kunstgewebermuseumban a
„Versace Signatures“ című kiállítás, valamint Gianni
kiadta angol nyelven is a könyvét „Designs“ (Tervek)
címmel (olasz címe: „Vanitas- Ricami e Decori- Decori e
Ricami“) a Leonardo Arte kiadóval Richard Avedonnal, Bruce
Weberrel együttműködve, Versace ezen felül még három
széleskörben elismert kötetet adott ki: „Men without
ties“ (1994), „Do not disturb“ (1995) és „Rock and
Royalty“ (1996).
Ennek a töretlen sikertörténetnek azonban nem várt módon
szakadt hirtelen vége, 1997 júliusában Gianni Versace-t a
miami-i otthona előtt lelőtték. Emiatt a cég vezetése a húga
Donatella Versace kezébe került. Donatella már 1981-től
kezdve dolgozott a bátyjával együttműködve, sőt több
alkotáshoz ő adta az ihletet Gianni számára. Vannak, akik
szerint Donatella koncepciója a divatról és a tervezésről
éppen ugyan olyan szevedélyes mint a bátyjáé volt.
Akárhogyan is nézzük el kell ismernünk, hogy az ő vezetése
alatt a márkanév megőrizte eredeti tartalmát, és ezzel egy
időben kiszélesedett a termékpaletta parfümökkel,
napszemüvegekkel, sálakkal, nyakkendőkkel, fehérneművel,
táskákkal, bőr-, porcelán-, üveg-,és tolltermékekkel,
ágyneművel, bútorzattal is. Valóban elmondhatjuk, hogy a
modern stílusával a Versace-ház az élet minden területére
kínál alternatívákat az arra vágyók számára.
A Versace birodalmat fémjelző logó Medusa fejét
szimbolizálja. Mivel Gianni-t mély és erős kötelékek fűzték
az irodalomhoz és a művészetekhez, valamint rendkívül
szerette a görög mitológiát érthető, hogy a logó
kiválasztásában is ezekhez nyúlt vissza. Medusa történetét
választotta, ami első hallásra furcsa lehet, azonban ha egy
kicsit mélyebben belegondolunk, megérthetjük mit akart
kifejezni vele.
A legenda egy hölgyről szól, aki sértést követett el az
istenek ellen ezért büntetésből szörnnyé lett változtatva.
Azért lett megbüntetve, mert megengedte Poseidon tengerek
istenének, hogy elcsábítsa Aphrodité istennő templomában a
bünetése pedig az lett, hogy a gyönyörű szép haját kígyókká
változtatták és akárki csak ránézett az emberek közül az
kővé változott. Habár nem valószínű, hogy ez a történet
jutna bárkinek az eszébe, ha a Versace divatházra gondol (
„valami olyan csúnya hogy kővé változtat?”), de Gianni
pontosan ezt használta ki a Medusa logóval, miszerint elég
lehet csak egy pillantás a brand stílusára, és elveszhet
benne az ember örökre.