Az olajpiac igazi
átalakulása mĂ©g csak most kezdődik, rövid távon
ingadozó, hosszabb távon pedig stabil olajárakra lehet
számĂtani a forbes.com hĂrportál szerint.
Rövid távon nehezen becsĂĽlhető meg az olajár
alakulása. A piaci volatilitás a globális pénzügyi
válság óta mostanában szökött fel a legmagasabb
szintre kĂ©t fő tĂ©nyező, az amerikai palaolaj-kitermelĂ©s
gyors növekedése miatt, illetve mert Szaúd-Arábia piaci
részesedésének védelme érdekében feladta hagyományos
kĂnálat- Ă©s árszabályozĂł szerepĂ©t. Hosszabb távon
azonban az olajárak alakulását kĂ©t alapvető trend
határozza meg, ezért a kilátások jobban
behatárolhatĂłak. Az egyik fő tĂ©nyező a legnagyobb
olajfelhasználó, a közlekedés részarányának a
csökkenése a keresletben, a másik pedig az
olajtermelĂ©sben a nagy tőkeigĂ©nyű technolĂłgiák
rĂ©szarányának a zsugorodása lesz. MindkĂ©t tĂ©nyező az
olajárak hosszú távú emelkedése ellen hat. A
közlekedĂ©s olajtermĂ©kek iránti keresletĂ©t elsősorban az
elektromos járművek robbanásszerű terjedĂ©se szorĂtja
vissza.
Egy nemrégiben publikált kimutatás szerint az elektromos
járművek Ă©rtĂ©kesĂtĂ©se tavaly közel hatvan
százalékkal növekedett, 2011 óta az eladott elektromos
autók száma már elérte az 1,1 milliót. Annak ellenére
is, hogy az elektromos autók lényegesen többe kerülnek a
robbanĂłmotoros járműveknĂ©l, hatĂłtávjuk sokkal kisebb,
feltöltĂ©sĂĽk pedig több időt vesz igĂ©nybe. Ráadásul ez
a zuhanó olajárak környezetében következett be. Az
elektromos járművek terjedĂ©se KĂnában a
leglendĂĽletesebb, ott tavaly megnĂ©gyszereződött az
Ă©rtĂ©kesĂtĂ©s az előző Ă©vihez kĂ©pest. Az elektromos
járművek terjedĂ©se a kĂnai piacon kĂĽlönös
jelentősĂ©ggel bĂr a világ olajipara számára, amely
Ă©ppen KĂnátĂłl remĂ©li a kereslet növekedĂ©sĂ©nek a
felĂ©t. Bár KĂnában a tavaly eladott 20 milliĂł
személygépkocsi alig egy százaléka volt elektromos
jármű, ez bármikor hirtelen Ă©s nagyot változhat. Az UBS
elemzĂ©se szerint a csökkenő akkumulátorárak Ă©s
adĂłzási szabályok EurĂłpában 2021-re, KĂnában 2025-re
versenyképessé tehetik az elektromos autókat a
hagyományos járművekkel szemben.
A világnak azonban ezzel együtt is még nagyon hosszú
ideig és nagyon sok olajra lesz szüksége. Változni fog
viszont a kitermelés költséghatékonysága, és az
összes termelĂ©sen belĂĽl csökkenni fog a nagy tőkeigĂ©nyű
kitermelési eljárások részaránya. Az alacsonyabb
átlagos tőkeigĂ©ny egyĂşttal a beruházási ciklusok
időtartamát is csökkenti, azaz enyhĂti a piaci
volatilitás egyik legjelentősebb kiváltĂł tĂ©nyezőjĂ©t.
Mindez együttesen hosszabb távon árstabilitást és nem
túl magas olajárakat hoz.