Mi számít kortársnak? Mi a hagyományos művészet?
Beragadva az elefántcsonttoronyba
Kocsis Katica    2014.04.03    2 hozzászólás

Kortárs Ă©s hagyományos művĂ©szetek volt a mottĂłja a Nemzeti MűvĂ©sz Klub legĂşjabb háttĂ©rbeszĂ©lgetĂ©sĂ©nek. A tĂ©mafelvetĂ©s rendkĂ­vĂĽl izgalmas beszĂ©lgetĂ©st Ă­gĂ©rt, azonban a disputa sajnos igen hamar zátonyra futott Ă©s tĂşlságosan egyoldalĂşvá vált.


BĂłdy Gergő meglehetősen távolrĂłl indĂ­tott, amikor arra kĂ©rte beszĂ©lgetőpartnereit, hogy definiálják a kortárs Ă©s hagyományos művĂ©szet fogalmát. Talán többre jutottak volna, ha a kĂ©rdĂ©s pontosĂ­tásra kerĂĽl, hiszen önmagában ez a kĂ©t fogalom meglehetősen problematikus Ă©s elĂ©ggĂ© összetett ahhoz, hogy azokat egy rövid definĂ­ciĂłval ki lehetne bontani. Bodrogi Gyula Ă©s FaragĂł András jobb hĂ­ján a klasszikus Ă©s modern fogalmaira cserĂ©ltĂ©k ezt a kĂ©t kifejezĂ©st: számukra az a hagyományos, ami az előző kor szabályai szerint működik Ă©s ezzel szemben áll a modern, ami az Ăşjat, az előremutatĂłt kutatja. SzamĂłdy Zsolt fotĂłművĂ©sz is nagyjábĂłl ezt az álláspontot kĂ©pviselte: hagyományos az, aki a szakma alapjait, klasszikus gyökereit elsajátĂ­totta, kortárs pedig, aki ezen alapok átformálását hajtja vĂ©gre. Ha már ezen a vonalon indultak el, akkor jĂł lett volna megemlĂ­teni azt is, hogy ilyen Ă©rtelemben hagyományosnak azt tekintjĂĽk, ami szigorĂşan követi a kánont, a konszenzus által meghatározott szabályrendszereket, ezzel szemben kortárs lehet az, ami a kánon megdöntĂ©sĂ©re vagy annak határainak kiszĂ©lesĂ­tĂ©sĂ©re vállalkozik. Ha eljutottak volna idáig, akkor talán be lehetett volna hozni a 20. század elejĂ©n megjelenő izmusokat, avantgárd irányzatokat, amelyek az addig evidensnek kezelt művĂ©szetfogalomra rákĂ©rdezve, azzal szembe menve fogalmazták meg programjaikat - ennyiben tehát saját korukban kortársnak számĂ­tottak. Vagy jĂł lett volna pontosĂ­tani azt is, hogy nem azt tekintjĂĽk kortárs művĂ©szetnek, ami jelen korunkban szĂĽletik, hiszen csak az lehet kortárs, ami reagál a kor kihĂ­vásaira, problĂ©máira Ă©s azokra megfelelő választ ad. Ilyen Ă©rtelemben nem kortárs az a műalkotás, aminek pusztán a valĂłság lekĂ©pezĂ©se a fő cĂ©lja, mĂ©g akkor sem az, ha Ă©ppen 21. századi. Ettől ez mĂ©g hagyományos marad Ă©s inkább a jelenkori kategĂłriája alá lehet besorolni. Sőt bizonyos esetekben a kortárs Ă©s a hagyományos közĂ© nem lehet Ă©les határt hĂşzni, hiszen - ahogy arra Bagi Iván rá is mutatott -, bizonyos műfajokban, pĂ©ldául a humorban egyszerre többfĂ©le iskola is jelen van, amikben vegyesen vannak kortárs Ă©s hagyományos elemek is.


A definiálással tehát nem jártak sikerrel, a moderátort azonban ez nem zavarta, gyorsan rá is tĂ©rt a következő problĂ©mára, ami a közönsĂ©g igĂ©nyĂ©t firtatta. SzamĂłdy szerint a befogadĂłk inkább a hagyományos dolgokat kedvelik, mert azokat könnyebben be lehet fogadni, de közben Ăşgy látja, hogy a korral haladni kell technikailag Ă©s tartalmilag is. FaragĂł ezzel egyetĂ©rtĂ©sben fejezte ki, hogy nĂ©pszĂ­nházat kell csinálni, a közönsĂ©g mindenfĂ©le látványos, cselekmĂ©nyes darabot kedvel, drámát Ă©s komĂ©diát, szerinte csak azzal van a gond, hogy ma már nem lehet Ă©lesen elhatárolni a szĂ­nházakat profil szerint. Bagi Iván ezzel vitatkozva jegyezte meg, hogy igenis minden szĂ­nháznak megvan a saját arculata, hiszen pĂ©ldául pontosan lehet tudni, hogy a Madáchban zenĂ©s, látványos, könnyen emĂ©szthető darabokat fogunk kapni, mĂ­g a Katona sokkal inkább művĂ©szszĂ­nház, tehát mĂ©lyebb Ă©s hitelesebb darabok kerĂĽlnek elő. A fő iránytĂłl meglehetősen eltávolodva FaragĂł Ă©s Bodrogi is nosztalgiázásba kezdett, szerintĂĽk a rĂ©gi idők szĂ­nházai sokkal jobbak voltak, az akkori szĂ­nĂ©szeket jobban megbecsĂĽltĂ©k. Sajnos ezek folyásának BĂłdy nem szabott gátat, Ă­gy tĂ©nyleg Ăşgy tűnt, hogy bezzeg az ő idejĂĽkben minden szuper volt, most meg semmi sem az.

Aztán pedig előkerĂĽltek olyan állĂ­tások, hogy a művĂ©szetet nem kell demokratizálni, az maradjon meg továbbra is a kevesek kiváltsága, illetve, hogy a szĂ­nházba (mĂşzeumba) járás legyen ĂĽnnep, hiszen ezek az intĂ©zmĂ©nyek templomok, szentĂ©lyek, ahová nem lehet mindennap csak Ăşgy belĂ©pni. Ez nem Ă­gy van. A művĂ©szet terei a 21. században nem lehetnek szakrális terek, közössĂ©gi központtá kell válniuk, ahol a látogatĂł otthonosan Ă©rezheti magát, hiszen csak ilyen mĂłdon kerĂĽlhetnek hozzá közel a műalkotások Ă©s a szĂ­nházi előadások. Igenis, a művĂ©szetet demokratizálni kell, mindenki számára hozzáfĂ©rhetővĂ© kell tenni, mert máskĂĽlönben az elefántcsonttoronyba bezárkĂłzva rohadni, mállani, hullani kezd Ă©s Ă©rvĂ©nyĂ©t veszĂ­ti. És itt vissza is kanyarodhatunk a kortárs Ă©s hagyományos fogalmához, hogy egy Ăşjabb szinttel Ă©rtelmezzĂĽk azt: a kortárs művĂ©sz az, aki kilĂ©pett az elefántcsonttorony fogságábĂłl, aki művĂ©szetĂ©vel Ă©rzĂ©kenyen reagál a társadalom problĂ©máira Ă©s nem l’art pour l’art alkot, akinek fontos, hogy ĂĽzeneteket közvetĂ­tsen a befogadĂłk számára Ă©s, aki nem temetőkĂ©nt, hanem Ă©lő, eleven Ă©s folyamatosan változĂł terepkĂ©nt tekint a művĂ©szet kĂĽlönböző helyszĂ­neire.

avatar
Orange
-
2014.04.12. 02:55
2
Ha nekem Bagi Ivánt 5 percnél tovább kellett volna hallgatnom egy ilyen témában, biztos sírógörcsöt kapok. :/
avatar
Athos
-
2014.04.05. 01:59
1
Ez mekkora parttalan vita lehetett :)
Tom Ford zakó a YOOX kínálatában
Tom Ford megérkezett a YOOX-ra! Ha már régóta vágysz ruhadarabra a világ jelenleg egyik leginnovatívabb tervezőjétől, akkor most itt a lehetőség...

IdĂ©n sem lesz hiány Ăşj karĂłrákbĂłl, erről a bázeli ĂłrakiállĂ­tás gondoskodik. Folyamatosan frissĂĽlő cikkĂĽnkben bemutatjuk a legfontosabb modelleket.
IdĂ©n Ă©rkezett el 40. Ă©vfordulĂłjához a Patek Philippe legnĂ©pszerűbb modellje, a Nautilus, ennek tiszteletĂ©re kĂ©t kĂĽlönleges verziĂłt jelentettek be.
RenĂ© Weber elemzĂ©sĂ©ből kiderĂĽl, hogy a Rolex toronymagasan vezeti a svájci luxusĂłrák toplistáját. A második helyen az Omega áll.
Az idei Baselworld kiállĂ­tás is számtalan Ăşjdonságot tartogat a luxusĂłrák rajongĂłinak. Folyamatosan frissĂĽlő cikkĂĽnkben a legĂ©rdekesebb modelleket mutatjuk be, tartsatok velĂĽnk!
Ebben az Ă©vben jelent meg a nagy sikert aratott Ford Thunderbird, valamint ekkor dobták piacra Madonna első önállĂł lemezĂ©t is.