Trendmagazin

Breitling Transocean Chrono Caliber 01

A levegő meghódítása

2011.01.08 | Kirschner Dávid

Bizonyára az órakészítést kevésbé ismerők is tisztában vannak azzal, hogy a Breitling napjainkra egybeforrt a repüléssel, sőt, az AOPA – a pilóták és repülőgép tulajdonosok szövetsége – a hivatalos időmérőjévé választotta. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a márka kivette részét az ég meghódításából a huszadik század közepén. Ezen idők előtt tiszteleg a cég a legújabb Transocean Chronograph modellel.


Az 1884-ben alapított márka a negyvenes években lépett a repülés színterére, amikor is 1942-ben egy forradalmi újításként, bemutatta a világ első, logarléccel ellátott karóráját. Ez Chronomat modell volt, amit nagy örömmel fogadtak a repülés szerelmesei, hiszen sok számítást elvégezhettek a logaritmikus egység segítségével. A huszadik század dereka a repülés történetének talán legszebb éveit jelentette, miközben a svájci gyártó egyre erősítette a repülés világával a kötelékeit: 1952-ben kijött a máig is gyártott Navitimer modell. Továbbá a Breitling számos légitársaság, illetve repülőgépgyártó cég számára fedélzeti időmérőket szállított – így érdemelte ki "a világ légi közlekedésének hivatalos szállítója" címet. Ezekben az időkben született meg a Transocean nevű professzionális karóra, mely víz-, és ütésállósága, antimágnesessége, valamint igen pontos automata szerkezete révén kiemelkedett az akkoriban gyártott modellek közül. A név egyszerű magyarázata, hogy ezekben az években alakult ki a transzóceáni – vagyis a kontinensek közti – civil légi közlekedés.


Ezekről az időkről emlékezik meg a Breitling egy – később sorozatgyártásban is majd megjelenő – limitált modellel, a Transocean kronográffal. Az ötvenes-hatvanas éveket idéző, letisztult kronográf a korabeli időmérőket juttatja eszünkbe, mégis egy modern stílusban átértelmezve. A múlthoz nyúl vissza a cég, amikor a manapság használatos szárnyas embléma helyett a régi, aranyból készült nagy B-logót használja fel a számlap díszítésére. A számlap síkját a kiemelkedő indexek, és a besüllyedő segédszámlapok körei törik meg, körben pedig egy 1000-ig számozott tachográf skála van, ami sportosságot ad az órának.


A mindenféle díszítést nélkülöző, száz méterig polírozott tok a visszafogott eleganciát fejezi ki, a fő hangsúlyt mégis a minőségre és a modell szívét jelentő szerkezet teljesítményére teszi, ugyanis az új modellben a Breitling 01-es kalibere ketyeg. Ezt a zafírüveggel fedett hátlapon keresztül láthatjuk működése közben, ami viszont már nem lesz a sorozatgyártású modelleken. A szerkezet 47 köves, és képes egynegyed másodpercek mérésére, emellett tartalmaz egy 30 perces, illetve egy 12 órás összesítőt. A 2000 darabos acél, és 200 darabos rozé arany kivitelű limitációhoz választható bőr, krokodilbőr, illetve fonott acél szíj. A limitációk esetében megszokott módon, a hátlap mellett, a tok oldalán is szerepel majd a megvásárolt modell sorszáma. A megfelelő anyaghoz a számlap színe is választható: ez lehet fekete, vagy „mercury ezüst”.


A különleges műszerért, mely a limitáció miatt élmény is egyben, alapáron 7600 dollárt – vagyis közel másfél millió forintot – kér el a gyártó. A kicsi darabszám kapcsán kérdéses, hogy lesz-e egyáltalán olyan hazánkfia, aki majd büszkélkedhet eggyel?