Trendmagazin

Hublot -Technológiai ősrobbanás

Mára az egyik legkelendőbb óragyártó a világon

2010.08.19 | Kirschner Dávid

Amikor 1980-ban a bázeli vásáron megjelent az első karóra, amely aranyat kaucsukkal kombinált, senki sem gondolta volna,hogy meddig is jut majd el a Carlo Crocco által megálmodott elképzelés. Nos, rövid időn belül a milánói fiatalember kreációit uralkodók, sztárok is elkezdték viselni, s bár nem tekint vissza évszázados múltra, a Hublot a minőségi, időtálló elegancia és luxus egyik letéteményese lett a piacon. Már létrejöttekor kuriózumnak számított, s több szempontból tekinthető annak ma is.

A Classic Fusion World Cup a 2010-es labdarúgó világbajnokságra készült

A márkanév egyébként hajóablakot jelent franciául, így nem véltlen, hogy ez vált az elmúlt 30 évben az órák egyik jellegzetességévé, melyet alapjaiban megőrzött minden modelljében. Az első Hublot polírozott és szálcsiszolt sárgaarany tokkal, és fekete, bársonyos tapintású kaucsuk szíjjal, és - akkoriban szintén újításként - kétzsanéros biztonsági pillangózárral jelent meg. A modell fekete, végletesen minimalista számlapján nem is voltak számok, ezeket a lünettán befúrt fényesre csiszolt tizenkét apró acél csavar helyettesítette. (Ennek a modellnek egy újra gondolása a Classic Fusion World Cup - a 2010-es labdarúgó bajnokság egyik órája, melynek számlapján ott virít az aranykupa). A tervezéskor a cél, hogy a kor divatján is túlmutató, a szokásostól eltérő formájú óra szülessen meg, mindez persze esztétikus, letisztult formával. A kaucsuk szíj kifejlesztéséhez három évre volt szüksége a családi tulajdonban levő, az Hublot órákat gyártó MDM Geneve cégnek. Ez a pár év kellett ahhoz, hogy a bársonyos tapintású, igen ellenálló szíj évek múltával se repedezzen vagy fakuljon el. Ez volt az első alkalom, hogy természetes gumiból készüljön egy luxus óra szíja, de aztán a '90-es évek közepétől más gyártóknál is felbukkant ez a megoldás, mint a sportos elegancia szimbóluma. A kaucsuk az Hublot-nál különös jelentőséget kap, mint a márka egyik szimbóluma, ugyanis a modelljei egytől egyig ilyen anyagú szijjal kaphatóak, sőt az utóbbi időben némely modell tokját is bevonták vele. A szokatlan újítással az olasz Crocco sokat kockáztatott, de pár éven belül a vezető óramárkák sorát gyarapította kreációja. Az Hublot egyébként egyike volt az utolsó, családi vállalkozás formájában működő cégeknek az óraiparban, amely mindeközben az "egy termék" stratégiára épít. A szabad kreativitásnak köszönhetően megőrzi image-ét, mialatt komplikációkkal és limitált példányszámú modellekkel bővíti termékkínálatát.

Jean-Claude Biver Bernie Ecclestone társaságában - Gyümölcsöző kapcsolatok

A 2000-es évek elejére Crocco igen elfoglalt lett az MDM hátrányos helyzetű gyermekeket támogató, "Kéz a kézben" nevű alapítványának vezetése miatt. Megfelelő személyt keresett az óragyártás felügyeletére, s meg is találta 2003 végén, Jean-Claude Biver személyében. 2004 májusától Biver a cég vezérigazgatója, és az Hublot órák kisebbségi tulajdonosa lett. Biver egyébként nem akármilyen referenciákkal rendelkezik az óra-világból: 1975 óta dolgozik az óra iparban, s megfordult többek közt az Audemars Piguet-nél, az Omegánál, sőt, a Swatch-csoport igazgatótanácsában is helyet foglalt. Biver-el az Hublot mondhatni újrafelfedezte magát: ismét elindult az "Art of Fusion" koncepció, mely szokatlan anyagok egymás melletti használatát jelenti, ötvözve a svájci órakészítési hagyományokat a XXI.század technológiájával. Nem kevesebb, mint egy év elegendő volt ahhoz, hogy Biver egy új zászlóshajó kollekciót kreáljon az Hublot-nak - a "Big Bang"-et. Az ötlet valóban "ősrobbanás"-szerűen hatott az óra-világban, hiszen a 2005-ös Baselworldön bemutatott sorozat a Fusion koncepció mintapéldánya volt. Ez a modell azóta meghatározó darabja a modelleknek. Olyan nagy sikert hozott, hogy a megrendelések egyetlen év alatt a háromszorosukra nőttek.

A Big Bang minden apró részletében új dizájnt képviselt

Alig telt el pár hónap, s a Big Bang 2005 novemberében számos nemzetközi díjat szerzett magának. Ilyen volt a a nagy elismertségű „2005 Design Prize”, vagy a Geneva Grand Prix d’Horlogerie. Ezt követte a „Sports Watch Prize” az Év órája ünnepségen Japánban, illetve a bahraini szerkesztők által odaítélt „Best Oversized Watch” díj, amelyet a „Watch of the Year” keretein belül kapott meg. 2006 végére a cég értékesítésből befolyt bevétele elére a 100 millió svájci Frankot, mely egy 2008-ra kitűzött cél volt eredetileg (összehasonlításképpen: mikor Biver 2004-ben a céghez jött, ez a szám 24 millió svájci Frank volt). Ugyanebben az évben elindította az Hublot TV-t, mely az első olyan internetes televízió, amit egy brand köré szerveztek. Ez a márkáról, óragyártásról készít és sugároz riportokat és híreket on-line.

48 mm-es Big Bang King

Ahogy múltak az évek, egyre újabb Big Bang modellekkel álltak elő, elkészült több komplikáció: például járástartalék kijelzővel, tourbillionnal, nagy dátummal vagy éppen split seconddal. A 41 milliméteres és 44 milliméteres darabok messzemenőkig kiaknázták a Fusion szellemiségében rejlő lehetőségeket, a különféle anyagok ötvözését illetően. Egy harmadik méretben készül a 2007-ben bemutatott Big Bang King, mely egy 48 milliméter átmérőjű búváróra. Még ebben az évben meg nyitott az első Hublot márkabolt a Rue Saint-Honorén, Párizsban, majd a második az ezt követő nyáron Saint Tropez-ban. A 2007-es esztendő mérföldkő a márka történetében, hiszen ekkor mutatták be a teljes egészében Hublot által készített Mag Bang-et. Ez egy könnyű, alumínium és magnézium ötvözetből alkotott óra, melynek szerkezete is ebből az anyagból készült. Még mindig ebben az évben járunk,mikor az Hublot előrukkol a One Million $ Big Bang-el. Nem tévedés, a kollekció neve már magában rejti az árcéulát is, mely valóban 1 millió dollárnál indul. Ez a remekmű a gyémántok tündöklése miatt készül, s nem a különféle órás komplikációk híveit célozza meg. Talán ezért sem meglepő, hogy a 'Middle East Watches, Jewellery & Pens Award 2007' keretében a Big Bang a Legjobb technikai innováció díjat kapta.

Az Hublot történetében 2008. április 24-én következett be nagy fordulópont, amikor is Carlo Crocco részesedését az LMHV-nek, a világvezető francia luxustermék konszernnek adta el. Az első, hölgyeknek szánt Hublot is 2008-ban készült el. A 38 milliméteres Big Bang drágakövekkel díszített, kronográf nélküli modell. Szintén ebben az évben jött ki egy másik nem kronográfos férfi modell, a vékonyabb Big Bang Fusion, mely jókora, 45 milliméteres átmérőjével tekintélyes darab - az azévi Baselwolrd-ön minden figyelem erre az órára irányult. 2009-re készült el az új Hublot épület - a növekvő termelés miatt ugyanis növekedett az alkalmazottak száma. Az óra-ékszer világán belül Jean-Claude Biver nagy tiszteletnek örvend, az utóbbi néhány évben folyamatosan gyűjtötte az elismeréseket, hol az év vezérigazgatójának, hol az év vezetőjének, vagy éppen az év férfijének szavazták a szakmabeli zsurnaliszták.

A Hublot aktív támogatója a vitorlás rendezvényeknek

Az Hublot nem titkoltan arra törekszik, hogy mindenütt jelen legyen. Jean-Claude Biver ezt a „sokféleségre való összpontosításként” határozza meg. Igyekszik oda menni, ahol potenciális ügyfeleket lehet találni, így sok energiát fektetnek a különféle sport események szponzorálásába, így a síelésbe, lovaspólózásba, golfozásba, motorversenyek támogatásába, különösen pedig a vitorlázásba és a labdarúgásba. Érdekesség, hogy minden, imént felsorolt sportághoz kapcsolódik egy-egy limitált darabjuk. Az Hublot partnerei közé sorolhatja többek közt az igen magas presztízsű Monaco Yacht Clubot (YCM), illetve a Real Club Nautico de Palmát. Ezen klubok tiszteletére külön limitált darabszámú modellekkel is kijött a cég, melyeken megtalálhatóak a klubok felségjelzései. A sport világához a futbalon keresztül kötődik erősen az Hublot - 2008 óta a Manchaster Unitied focicsapat hivatalos szponzora, a velük való együttműködés "gyümölcse" pedig a Red Devil Bang II, mely a MU vörös ördög logoját viseli a számlapon és a hátlapon. Az Hublot volt az idei labdarúgó világbajnokság hivatalos időmérője, sőt, készült egy Diego Maradona kézjegyével ellátott modelljük is - így már érthető, miért is viselt a híres argentin egyszerre kettő (!) Hublot órát a csuklóin. A modellek közti különbség nem a tok formájában, hanem méretében, anyagának kidolgozásában és a komplikációkban van. Sok féle kombinációja van a méreteknek és anyagoknak. A női modellek 38 milliméter átmérőjűek, a férfi modellek 41 és 48milliméter között vannak. Készül Hublot óra aranyból, platinából, acélból, cirkóniumból, sőt majdnem egészében gumiból is (Gummy Bang). Megtalálható a kreációk között illatosított gumiszíjjal rendelkező darab, vagy éppen drágakövekkel kirakott.

Vidám színekben pompáznak a Tutti Frutti kollekció darabjai

A Tutti Frutti kollekció darabjai különféle gyümölcsök színeiben pompáznak. A One Million $ Big Bang érdekessége, hogy bár a tok fehérarany, ez nem látszik, ugyanis speciális elkészítési technikája miatt olyan,mintha a drágakövek "lebegnének" - a hangsúly a gyémántokon van. Az Hublot órái egytől egyig kaucsuk szíjjal készülnek, melyet a vásárláskor igazítanak a gazdája csuklójára; ebből kivétel a Big Bang Steel és az Earl Grey Diamonds, melyek acél szíjas darabok. Ezutóbbi szürke acélt ötvöz gyémántokkal. Ezeken felül még sorolhatnák a hosszas listáját a különféle nemesfémek és drágakövek illetve szintetikus anyagok felhasználásával készült érdekes modelleknek.

Az Hublot hazánkban jelenleg kizárólag a Párizsi utcában, a Baraka Diamond szalonjában elérhető. Egy-egy Hublot modellért minimum 4 millió Forintot kell fizetni annak, aki szeretne egy ilyen mesterművet a csuklóján viselni.