A majmok bolygója
új részének kapcsán Andy Serkist kérdezte a Flicks and
Bits magazin, az interjúból kiderül, miért ennyire
sikeres Caesar története, de szó esik a forgatás
kulisszatitkairól is.
A majmok bolygója -
Forradalom
A majmok az urak. k az ersebbek, okosabbak, jobban
alkalmazkodók. Tíz évvel az els, szuperintelligens
emberszabásúak megjelenése után, övék a világ, és
Caesar a vezetjük. Az emberiség mégsem pusztult ki
teljesen. Kisebb túlél csoportjaik bizonytalan, átmeneti
békét kötöttek az uralkodó fajjal. Ám a természetes
kiválasztódás nem bírja a kompromisszumokat. A béke
átmeneti. Elbb-utóbb ki fog törni a csata, amely vagy az
embereket vagy a majmokat örökre elsöpri a föld
színérl.
Bemutató dátuma: 2014. július 17 | Forgalmazó:
InterCom
Meglepett, hogy a
nézk A majmok bolygója: Lázadás cím moziban mennyire
megszerették Caesart? Milyen kérdések merültek fel
benned a második résszel kapcsolatban?
Andy Serkis: „Nagyon meglepdtem azon, hogy az emberek
mennyire megszerették Caesar karakterét, és szerintem a
legtöbben arról beszéltek vele kapcsolatban, hogyan vált
belle ilyen határozott vezet, hiszen ez a történet is
úgy összpontosít rá, mint egy igazi vezetre, aki a
majmok egy új civilizációját, egy új korszakban képes
vezetni. A stáb részérl a kérdés pedig már
nyilvánvaló volt: "Mikor kellene, hogy a következ rész
bekapcsolódjon a történetbe?" Ennek a mozinak tényleg
van jelentsége, a film emocionális töltete olyan ers,
hiszen Matt Reeves olyannyira rendkívüli munkát csinált,
hogy ebbl a filmbl jól látszik: egy igazi kasszasikerrl
van szó. És valóban errl van szó, ennek a filmnek
rangja van, egy olyan epikus, és egyben mitikus történet
mely ugyanakkor rendelkezik mindennel, ami igazán fontos,
gyengédséggel és érzelmekkel is. A fbb kérdés melyet
a film feltesz az és valójában Caesar fogalmazza ezt
meg, miszerint lehet e egy faj fontosabb a többinél?
Létezik, hogy ezen a bolygón az egyik lény fontosabb
lenne mint a másik? Ezt támassza alá az, hogy bármely
hitrendszer alapveten hibás, ami ezt gondolja, mert nem
veszi figyelembe azt, hogy az emberek is különböznek
egymástól és ezt egyszeren csak el kell fogadnunk,
tudomásul venni, és kész.
Nagyon tetszik,
ahogy a mozifilm bemutatja, hogyan kezdenek el ebben az
utópikus társadalomban együtt élni a majmok, és közben
láthatjuk Caesart is, ahogy felelsséget vállal, mint
apa, és egyben vezet és hogy mennyire próbára teszi
az, amikor az emberek megint feltnnek a színen...
Igen, ez szerintem is nagyon nagyon érdekes pont. A film
els 20 perce körülbelül csak a majmokról szól. De ami
az els rész után történt, az a globális hatalmas
járvány, ami elterjedt szinte mindenhol, ezt a járványt
„a majom influenzáinak” hívják, mely a világ
majdhogynem összes lakosát kiirtotta. A majmok felügyelik
egész San Franciscot és fokozatosan ezen a területen az
olyan civilizációra utaló elemek, mint a világítás,
kezdenek eltnni, szóval olyan érzésünk lesz, hogy az
emberiség innen teljesen eltnt és valóban így van,
egyre kevesebben maradnak a környéken. Eközben Caesar a
majmokat egyfajta utópikus és szabad társadalommá tette,
ami egyre növekszik, és nagyon jól mködik, megpróbál
mindent megtanítani a többieknek abból, amit maga
tanult abban az idben, amikor még az emberek között
élt. Néhány szabályt megpróbált belenevelni a majmok
közösségébe, mint például azt, hogy a majmok együtt
ersek, vagy hogy majom nem ölhet majmot. Emellett
Caesarnak most már családja is van, egy tinédzser fia,
és egy felesége, akit Corneliának hívnak és a film
elején láthatjuk is, ahogy megszületik az új gyermekük.
Caesar egy vezér, és lassan egy állampolgárféle figura
lesz belle. Láthatjuk, ahogy az évek alatt megtanulta a
felelsségvállalást, sokkal inkább emberszerbb, és
most pedig egy olyan pozícióba kerül, melyben lelkileg is
meg kell vívnia néhány csatát, mely elssorban az
emberekhez kötdik, amikor pedig az emberek valóban
megjelennek, tényleg helyesen kell cselekednie.
Számodra mitl volt nagyobb kihívás ebben a szerepben
eljátszani Caesart, A majmok bolygója: Lázadás cím
filmben történt fejldése óta?
Vezetként most sok mindennel kell megbirkóznia. Most van
egy azonnali majomtanácsa, egy családja, és amikor az
emberek feltnnek valahol, az számos különböz reakciót
vált ki a majmokból, és az, akinek kontrollálni kell a
többieket, és döntéseket kell hoznia úgy, ahogy egy jó
vezethöz illik és persze ki is kell állnia a
döntései mellett, melyek nem feltétlenül olyanok, amiket
az összes majomtársa hallani szeretne. Eközben próbál
kapcsolatot fenntartani Malcolmmal az emberek oldaláról,
akivel egyfajta összhang alakult ki kettejük között,
egyfajta érzelmi kapcsolattal együtt. k jó kapcsolatot
ápolnak egymással, mely azonban nem mindig olyan sima.
Néha valami eltörik kettejük között, és akkor úgy
érzi elárulták, miközben mindvégig tudja, hogy Malcolm
a kulcs ahhoz, hogy mindenféle konfliktust elkerülhessen
az emberekkel és Malcolm is ugyanígy érez Caesar
iránt. Sajnos ezt a nézetet azonban sem a többi
majomtársa, sem pedig a többi ember nem osztja, és
Caesarnak meg kell próbálnia kezelni ezeket a
reakciókat. Jason Clarke fantasztikusan játssza a
szerepét, nagyon odaadó, és szorgalmas. Teljesen
elkötelezett, és amikor együtt forgattunk, 150
százalékosan tudtunk teljesíteni. Nagyon sokat készült
a szerepre, gyakran fizikailag is sokszor ugyanis komoly
fizikai errl kellett tanúbizonyságot tennie. Szívvel
lélekkel csinálta a dolgát.
A majmok oldaláról ott van neked Koba, aki viszont
nagyon az emberek ellen van fordulva és érthet okokból
érez így. Ugyanígy van Dreyfus az emberi oldalról.
Nagyon érdekesnek találtam mindkettjük helyzetét, mert
mindketten megnehezítik Caesar dolgát...
Igen, k mindketten többdimenziósak, ami nagyon fontos.
Koba, akit Toby Kebbell játszik, azt gondolja, hogy az
embereket fel kellene számolni, el kellene különíteni,
de legalábbis valahogy mindenképp meg kellene szabadulni
tlük, és a majmoknak még csak nem is szabadna
érintkezni sem velük. És minél inkább eljön a méreg
Kobából, Caesar annál inkább megpróbálja megvédeni
az elméletét, miszerint a majmok segíthetnének az
embereknek megkapni, amit szeretnének, majd elmehetnének
szabadon, és aztán egymást békén hagynák, így
megszabadulhatnának az egész szituációból, amiben
jelenleg is vannak. Dreyfus részérl - akit Gary Oldman
játszik - is egy rendkívül fontos szerepl az emberek
társadalmában. nagyon gyakorlatias, kemény, egy igazi
túlél, aki biztos abban, hogy az embereknek mindenáron
túl kell ezt élnie. A majmokról alkotott véleménye is
fekete fehér, és amennyire hisz abban, hogy a majmok
az okozói az emberiség kihalásának, Koba annyira hisz az
ellenkezjében, vagyis hogy a majmok kihalását az emberek
okozzák majd. k párhuzamosan ugyanazt gondolják a másik
fajról.
Milyen volt együtt dolgozni egy olyan színésszel,
mint Toby Kebbel, aki Kobát alakítja, aki teljesen
ellentétes véleményen van, mint Caesar? egy olyan
majom, aki Caesarnak egyfajta tanácsadója, mégis
teljesen másként vélekedik az emberekrl amiatt, mert
évekig kísérleteztek rajta.
Toby olyan hen bújt Koba brébe, nála jobban senki sem
tudta volna ezt eljátszani. Egy kis humort is csempészett
a karakterbe, és hihetetlenül anarchikussá tette Koba
karakterét és ez is egy többdimenziós karakter, mert
könnyen maradhatna mindig ilyen sötét, bosszús karakter,
ami rossz, és gonosz. De néha tényleg meginog is a
saját világnézeteit illeten, és ekkor értjük meg
igazán, honnan jött , és miért ilyen. Toby
elképeszten jól tudja váltogatni a karaktere érzelmeit,
néha annyira ártatlan tud lenni, hogy belenézel a
szemébe, és látod valójában mennyire sebezhet ez a
karakter.
Mennyire tudsz dinamikusan együtt dolgozni a többi
színésszel, miközben motion-capture ruha van
rajtad?
Szerintem az emberek azt gondolják, hogy egy színész
számára elidegenít az, ha motion-capture ruhában kell
forgatnia a többi színésszel együtt, akik viszont
élszerepls karaktert játszanak, de valójában szerintem
5 perc múlva már meg is feledkeznek errl. Ha már
megnézték azt, hogy az arcom tele van apró pontokkal, és
van a fejemen egy kamera, tapasztalataim szerint 5 percig
furcsállják, de utána megszokják. Szerintem elször
mindkét fél kicsit óvatosabb a kelleténél, fleg ha
együtt egy komplett mozdulatsort kell leforgatniuk, de
sokan nem is gondolnak erre, és egyébként is, a
színészek is csak színészek, belenéznek egymás
szemébe, és tudják hogy valódi e az alakítása a
másiknak vagy sem, vagy legalábbis tudniuk
kellene...(nevet). És pont errl szól a színészet.
Teljes mértékben átadják magukat a szerepnek, és ezt
nagyon csodálom bennük.
Úgy tnik a motion-capture technológia évrl
évre jobban fejldik. El tudom képzelni a finomságokat,
amiket már az arcmimikával is el tudnak érni hogyan
lehet ez ennyire bámulatos?
Igen, ami fantasztikus ebben a motion-capture
technológiában az, hogy minden egyes mozifilm
leforgatásakor tovább fejldik. A burkolat mindig más,
ezért különböz megoldásokra van szükség, hogy olyan
áttetsz technológiát tudjunk létrehozni, melyre még
nem vagyunk felkészülve. Nyilvánvalóan azért ilyen
helyeken forgatni önmagában is nagyon nehéz, fleg a
néha extrém idjárási körülmények miatt, azonban ezek
a hihetetlen emberek a stábban csak csinálták a dolgukat,
és egy percre sem álltak le. És ami a színész
oldaláról illeti a motion-capture technológia nem
nehezíti meg úgy a dolgunkat, mint ahogy azt elképzelik,
nincs szükség túlzott testmozdulatokra, vagy
pantomimozásra. Ami a legnagyobb erssége ennek az
egésznek az a nyugalom, és hogy elég bátor legyél
ahhoz, hogy belsleg is tudd demonstrálni hogy egy majmot
kell eljátszanod, el kell ezt hoznod magadból. Ami az
arcmozdulatokat illeti, szerencsére már olyan a
technológia, hogy minden egyes gondolat, és érzelem
nagyon tisztán visszatükrözdik. A különleges kamerák
sokasága körülötted olyan, mintha folyton közeli
jelenetet vennének fel rólad nagyon
izgalmas...(nevet).”
És végül, milyen volt együtt dolgozni Matt
Reeves-szel, mi az, ami a leginkább megfogott
benne?
Hihetetlen öröm számomra, hogy együtt dolgozhattam vele
ezen a projekten. egy hihetetlenül nagylelk ember, ezzel
együtt nagyon jószív, zseniális mesél, és ami a
színészek számára a legfontosabb, az egyik legjobb
rendez, akivel valaha együtt dolgoztam. Szerintem
igazán a dolgok érzelmi lényegére fókuszál, és minden
egyes részletnél törekszik a tökéletességre. Nagyon
odafigyel a részletekre, minden egyes jelenetnél, kihozta
a legjobbat a történetbl, annak ellenére, hogy egy
hatalmas fába vágta a fejszéjét ennél a projektnél
és legyen szó akár majmokról, akár emberekrl, mindig
az élethségre, és a jelenet érzelmességére
koncentrált.