Kv – mikor, mennyit rdemes fogyasztani?
Hogyan hat rnk a koffein?
25 hozzszls
Kirschner Dvid    2011.07.13

Cikkünk célja nem a kávézás népszersítése, vagy éppen tiltása, csupán igyekszik felhívni a figyelmet a kávéfogyasztási szokásaink megvizsgálására, hogy az késbb esetlegesen ne váljon „fekete levessé”.

A kávé f hatóanyaga a koffein, mely valójában egy természetes rovaröl, amit a növény fejleszt ki. A koffein bizonyos értelemben egyben a világ legnépszerbb drogja is, az úgynevezett pszichostimulánsok, más néven serkent szerek közé tartozik. Nincs benne semmi tápláló, az emberre élénkít hatással van: megemeli a vérnyomást, pulzusszámot, és emiatt több vér kerül az agyba.


Az agymködést megfelelen szabályozza a dopamin (ami az ingerület átvitelért felels), és jeleket küld az agyba. Ha egy fáradt neuron kapja ezt a jelet, visszajelez, hogy ne küldjön több jelet a dopamin, a koffein viszont ezt a jelzést blokkolja, és így megsznik a fáradtságérzet. Pozitív hatásai között szerepel, hogy a kávé – mértékletes fogyasztás esetén – serkent hatással van a központi idegrendszerre, a szívre, a véredényekre és vizelethajtó hatása miatt a vesékre is. A csersav stimulálólag hat az érrendszerre, kitágítja az érfalat, tehát egyik pozitív hatása, hogy csökkenti az érszkület esélyét. A kávé valójában nem tart ébren, a koffein az idegrendszerben kifejtett hatása nem a fáradságot szünteti meg, hanem mesterségesen elállít egy olyan állapotot a fáradt szervezetben, amit az ember élénkségnek, energikusságnak érzékel és így még órákat képes éber állapotban tölteni, amivel megterheli a szervezetet.

Egy új-zélandi kísérlet azt vizsgálta, hogyan hat a koffein a teljesítményre. A kutatás alapján fokozza a teljesítményt, növeli az intenzitást, az örömöt. A koffein hatását a fociban is tesztelték: a szer növelte az ügyességi gyakorlatokat (pl. szlalom) végzk teljesítményét. Egy munkahelyen végzett kísérlet pedig bebizonyította, hogy a kávét ritkán fogyasztók reakció idejét, memóriáját és teljesítményét növeli, ha isznak egy csészével; viszont a rendszeresen, és sok kávét fogyasztók számára már ellentétes hatással jár, lelassulnak tle. Az teljesítményük csak akkor növekszik, ha tényleg szükségük van koffeinre – vagyis a túl gyakori fogyasztás immunissá tesz.

A túl sok koffein hatását az elször a nyolcvanas évek elején leírt szindróma, a „koffeinizmus” mutatja. A gyakori fogyasztók idegesek, szorongóak voltak, rosszul aludtak, féltek bizonyos esetekben, stb. Terhességi komplikációkhoz is vezethet, ha az áldott állapotban sok koffeint fogyaszt az anyuka. Emellett nehezebben alszik el az ember, romlik az alvás minsége, növelheti a szívinfarktus veszélyét. Egy másik felmérés szerint a kávé a kialvatlan emberekben megduplázta a dühöt, és ellenségességet. Nagyobb adag már szívtáji nyomást, valamint kézreszketést idéz el. Rendszeres (napi három vagy több pohár) tea- és kávéfogyasztók érzékelhetik, hogy egy reggeli tea vagy kávé elmaradására a szervezet koffein-elvonási tünetekkel reagál, ami fejfájás, ingerlékenység, hányinger formájában jelentkezik. A túlzott fogyasztás álmatlanságot is okoz, nem is beszélve, hogy rendkívül rontja, és elszínezi a fogakat. A rendszeres kávéfogyasztás a benne lev koffein miatt függséget okozhat, megvonása elvonási tünetekkel járhat, általában 12 órával az utolsó csésze után. Ezek egy-két nap után elérik a csúcsot, de akár egy hétig is eltarthatnak.

Ám napjainkban már léteznek alternatív megoldások azok számára, akik nem szeretnének lemondani mindennapi kávéadagjukról, de mégsem bírja szervezetük a sok koffeint. Az Organo Gold forradalmi újítással, egy Kínában már évezredek óta használt gyógynövénnyel, a ganoderma gombával hozott áttörést az iparágba. A bio ganoderma segítségével ugyanis az Organo Gold kávéinak koffeintartalma 9-15 mg értékre csökkent (a hagyományos kávék koffeintartalma 90-115 mg) továbbá a ganoderma ereje miatt az ital nem savasít, hanem lúgosít.


Mennyi koffeint fogyaszthatunk biztonságosan? Ez a szám maximum napi 3-400 mg, vagyis ez 3 csésze fzött kávét, 5 csésze instant kávét vagy ers teát jelent. A tudatosan visszafogott koffein fogyasztás lehet a koffeinmentes kávéra történ átállás is: ez a fajta kávé a világ kávéfogyasztásának 10%-át teszi ki. Mondjuk ez sem teljesen koffeinmentes, de legalább a koffein tartalma a huszada a koffeinesének.

Bár sorra jelennek meg az egymást megcáfoló tanulmányok, és kutatások a kávé pozitív és negatív hatásairól, mindenképpen a gyakorlati, „hétköznapi” oldaláról kell a kérdést megközelíteni. A kávé nem a fáradtság megszüntetésére való, az a kávé hatásának elmúltával ersebben tér vissza és csak pihenéssel múlik el, amit nem spórolhatunk meg. A kávé feladata az, hogy az ébrenlét, a munka és a szabadid pillanatait tegye még intenzívebbé. Ne igyunk kávét lefekvés eltt! Ne igyunk éhgyomorra, és ne igyunk napi 2-3 csészénél többet. Fontos tudatosítani a kávézási szokásainkat, hiszen ez egy hatóanyag tartalmú szer, ami már rövid távon befolyásolja a szervezetünket.

Cimkk: letmd, ital, kv, koffein,
avatar
Ildiki
-
2012.12.03. 20:58
25
Ildiki, a gomban :)
avatar
biropeti
-
2012.12.03. 18:54
24
Ildiki, DXN? :)
avatar
Ildiki
-
2012.12.03. 14:28
23
Jl elmentem kvzni... :)
avatar
Tompi
-
2011.10.01. 19:37
22
Ildiki: Jl nyomod! :D
avatar
Chris
-
2011.09.30. 13:15
21
Gombs kv? Olyanrl nem is hallottam!
avatar
Ildiki
-
2011.09.30. 08:55
20
Ha rossz kedvem van, iszom egy gombs kvt, hogy flviduljak. Ha j kedvem van, iszom egy ganoderms kvt, hogy j kedvem maradjon.
avatar
encsii
-
2011.07.27. 17:13
19
nyron a jegeskv j, aki meg nem brja az krjen koffeinmentest ;)
avatar
Fire
-
2011.07.19. 23:58
18
Tmnyen hossztvon nem egszsges az biztos.
avatar
biropeti
-
2011.07.19. 16:14
17
Ilyen idben nem ajnlom a kvt, egyik ismersm is rosszul lett tegnap az tteremben :S Felbiszi a vrnyomst s ez ebben a prban nem j.
avatar
zZz
-
2011.07.19. 01:52
16
a kavezas jo dolog, de amit sokan csinalnak (reggel 1jo fekete , napkozben 2 masik meg meg este is) az nagyon rossz a szervezetnek. de ha beulunk vhova es iszunk egy cappucchinot az nem art meg.. tehat csak a mertekkel lehet a gond :)
avatar
swimmer
-
2011.07.18. 22:53
15
igen , mibl talltad ki :DDD
avatar
Fire
-
2011.07.18. 22:52
14
swimmer: csak nem szol? . elg nehz volt kitallni. :)
avatar
swimmer
-
2011.07.18. 22:01
13
mmivel sportolok ezrt egyi energiaitalt se de n is vgyom r!
avatar
Fire
-
2011.07.18. 21:35
12
n nem szoktam kvzni, tejes kvt maximum.
Ha kell az energia felhajtok egy fl literes Monster energiaitalt( 3 kvt kitesz ), amit mindennap azrt nem egszsges fogyasztani, gy csak heti 1X -2X iszok max, mr ha iszok. Az energia italokat- szvbetegeknek meg rrendszeri megbetegedsekkel bajldaknak nem is ajnjk.
avatar
Karika
-
2011.07.17. 00:52
11
Tlen szivesebben iszom, de nyron csak olyan italok jnnek szmtsba amikben j sok jgkocka van. :)
avatar
javorszarvas
-
2011.07.14. 18:57
10
Na meg az se mindegy hogy hol s milyen kvt iszol. Ha automatbl vagy ilyen ikea fle helyeken krsz abban semmi j alapanyag nincs. Legjobb ha otthon csinlod, sokfle hozzvalval s egy j minsg kvfzvel.
avatar
challenger
-
2011.07.14. 17:18
9
Eddig se kvztam de ezt a cikket elolvasva tuti hogy nem is fogok.
avatar
swimmer
-
2011.07.14. 13:32
8
n is alkalmi, nem is nagyon szeretem.
avatar
Adrihanna
-
2011.07.14. 09:24
7
n alkalmi kvz vagyok, mert amgy kett utn bedobog a szvem s gy hat rm mint a drog s tlprgk s gy nem tudnak letni... =P
avatar
bigmaster
-
2011.07.14. 05:25
6
nekem mindig egy feketvel(cukornlkl)
indul a napom s ez
mr gy megy egy ideje
avatar
Attilaa
-
2011.07.14. 00:57
5
\"rm a tejeskv hat a legjobban ::P)\" hehehehe beindtja a gyomrodat:DDD
avatar
Barti33
-
2011.07.14. 00:33
4
n mr leszoktam, de vizsgaidszakban jl jn.
avatar
monti
-
2011.07.14. 00:31
3
rm a tejeskv hat a legjobban ::P)
avatar
Adrihanna
-
2011.07.14. 00:27
2
most se rtana intravnsan :PPP hehehe
avatar
Adrihanna
-
2011.07.14. 00:27
1
rm jl =P
Modern Bikkembergs ltny
A Bikkembergs ezen terméke mindenképpen jó választás lehet ár/érték szempontból mindazoknak, akik egy jó minség, de mégsem hivalkodó megjelenéssel bíró öltönyt keresnek maguknak.

Idén sem lesz hiány új karórákból, errl a bázeli órakiállítás gondoskodik. Folyamatosan frissül cikkünkben bemutatjuk a legfontosabb modelleket.
Idén érkezett el 40. évfordulójához a Patek Philippe legnépszerbb modellje, a Nautilus, ennek tiszteletére két különleges verziót jelentettek be.
René Weber elemzésébl kiderül, hogy a Rolex toronymagasan vezeti a svájci luxusórák toplistáját. A második helyen az Omega áll.
Az idei Baselworld kiállítás is számtalan újdonságot tartogat a luxusórák rajongóinak. Folyamatosan frissül cikkünkben a legérdekesebb modelleket mutatjuk be, tartsatok velünk!
Amikor mindenki két számmal nagyobb fels ruhát, de szk nadrágot hordott, amikor a férfiak nagy részének is nies frizurája volt, amikor egy mobiltelefon akkora volt, mint ma egy laptop, na akkor dúlt a huszadik század legnagyobb kulturális forradalma.