Kávé – mikor, mennyit érdemes fogyasztani?
Hogyan hat ránk a koffein?
25 hozzászólás
Kirschner Dávid    2011.07.13

Cikkünk célja nem a kávézás népszerűsítése, vagy éppen tiltása, csupán igyekszik felhívni a figyelmet a kávéfogyasztási szokásaink megvizsgálására, hogy az később esetlegesen ne váljon „fekete levessé”.

A kávé fő hatóanyaga a koffein, mely valójában egy természetes rovarölő, amit a növény fejleszt ki. A koffein bizonyos értelemben egyben a világ legnépszerűbb drogja is, az úgynevezett pszichostimulánsok, más néven serkentő szerek közé tartozik. Nincs benne semmi tápláló, az emberre élénkítő hatással van: megemeli a vérnyomást, pulzusszámot, és emiatt több vér kerül az agyba.


Az agyműködést megfelelően szabályozza a dopamin (ami az ingerület átvitelért felelős), és jeleket küld az agyba. Ha egy fáradt neuron kapja ezt a jelet, visszajelez, hogy ne küldjön több jelet a dopamin, a koffein viszont ezt a jelzést blokkolja, és így megszűnik a fáradtságérzet. Pozitív hatásai között szerepel, hogy a kávé – mértékletes fogyasztás esetén – serkentő hatással van a központi idegrendszerre, a szívre, a véredényekre és vizelethajtó hatása miatt a vesékre is. A csersav stimulálólag hat az érrendszerre, kitágítja az érfalat, tehát egyik pozitív hatása, hogy csökkenti az érszűkület esélyét. A kávé valójában nem tart ébren, a koffein az idegrendszerben kifejtett hatása nem a fáradságot szünteti meg, hanem mesterségesen előállít egy olyan állapotot a fáradt szervezetben, amit az ember élénkségnek, energikusságnak érzékel és így még órákat képes éber állapotban tölteni, amivel megterheli a szervezetet.

Egy új-zélandi kísérlet azt vizsgálta, hogyan hat a koffein a teljesítményre. A kutatás alapján fokozza a teljesítményt, növeli az intenzitást, az örömöt. A koffein hatását a fociban is tesztelték: a szer növelte az ügyességi gyakorlatokat (pl. szlalom) végzők teljesítményét. Egy munkahelyen végzett kísérlet pedig bebizonyította, hogy a kávét ritkán fogyasztók reakció idejét, memóriáját és teljesítményét növeli, ha isznak egy csészével; viszont a rendszeresen, és sok kávét fogyasztók számára már ellentétes hatással jár, lelassulnak tőle. Az ő teljesítményük csak akkor növekszik, ha tényleg szükségük van koffeinre – vagyis a túl gyakori fogyasztás immunissá tesz.

A túl sok koffein hatását az először a nyolcvanas évek elején leírt szindróma, a „koffeinizmus” mutatja. A gyakori fogyasztók idegesek, szorongóak voltak, rosszul aludtak, féltek bizonyos esetekben, stb. Terhességi komplikációkhoz is vezethet, ha az áldott állapotban sok koffeint fogyaszt az anyuka. Emellett nehezebben alszik el az ember, romlik az alvás minősége, növelheti a szívinfarktus veszélyét. Egy másik felmérés szerint a kávé a kialvatlan emberekben megduplázta a dühöt, és ellenségességet. Nagyobb adag már szívtáji nyomást, valamint kézreszketést idéz elő. Rendszeres (napi három vagy több pohár) tea- és kávéfogyasztók érzékelhetik, hogy egy reggeli tea vagy kávé elmaradására a szervezet koffein-elvonási tünetekkel reagál, ami fejfájás, ingerlékenység, hányinger formájában jelentkezik. A túlzott fogyasztás álmatlanságot is okoz, nem is beszélve, hogy rendkívül rontja, és elszínezi a fogakat. A rendszeres kávéfogyasztás a benne levő koffein miatt függőséget okozhat, megvonása elvonási tünetekkel járhat, általában 12 órával az utolsó csésze után. Ezek egy-két nap után elérik a csúcsot, de akár egy hétig is eltarthatnak.

Ám napjainkban már léteznek alternatív megoldások azok számára, akik nem szeretnének lemondani mindennapi kávéadagjukról, de mégsem bírja szervezetük a sok koffeint. Az Organo Gold forradalmi újítással, egy Kínában már évezredek óta használt gyógynövénnyel, a ganoderma gombával hozott áttörést az iparágba. A bio ganoderma segítségével ugyanis az Organo Gold kávéinak koffeintartalma 9-15 mg értékre csökkent (a hagyományos kávék koffeintartalma 90-115 mg) továbbá a ganoderma ereje miatt az ital nem savasít, hanem lúgosít.


Mennyi koffeint fogyaszthatunk biztonságosan? Ez a szám maximum napi 3-400 mg, vagyis ez 3 csésze főzött kávét, 5 csésze instant kávét vagy erős teát jelent. A tudatosan visszafogott koffein fogyasztás lehet a koffeinmentes kávéra történő átállás is: ez a fajta kávé a világ kávéfogyasztásának 10%-át teszi ki. Mondjuk ez sem teljesen koffeinmentes, de legalább a koffein tartalma a huszada a koffeinesének.

Bár sorra jelennek meg az egymást megcáfoló tanulmányok, és kutatások a kávé pozitív és negatív hatásairól, mindenképpen a gyakorlati, „hétköznapi” oldaláról kell a kérdést megközelíteni. A kávé nem a fáradtság megszüntetésére való, az a kávé hatásának elmúltával erősebben tér vissza és csak pihenéssel múlik el, amit nem spórolhatunk meg. A kávé feladata az, hogy az ébrenlét, a munka és a szabadidő pillanatait tegye még intenzívebbé. Ne igyunk kávét lefekvés előtt! Ne igyunk éhgyomorra, és ne igyunk napi 2-3 csészénél többet. Fontos tudatosítani a kávézási szokásainkat, hiszen ez egy hatóanyag tartalmú szer, ami már rövid távon befolyásolja a szervezetünket.

Cimkék: életmód, ital, kávé, koffein,
avatar
Ildiki
-
2012.12.03. 20:58
25
Ildiki, a gombanő :)
avatar
biropeti
-
2012.12.03. 18:54
24
Ildiki, DXN? :)
avatar
Ildiki
-
2012.12.03. 14:28
23
Jól elmentem kávézni... :)
avatar
Tompi
-
2011.10.01. 19:37
22
Ildiki: Jól nyomod! :D
avatar
Chris
-
2011.09.30. 13:15
21
Gombás kávé? Olyanról nem is hallottam!
avatar
Ildiki
-
2011.09.30. 08:55
20
Ha rossz kedvem van, iszom egy gombás kávét, hogy fölviduljak. Ha jó kedvem van, iszom egy ganodermás kávét, hogy jó kedvem maradjon.
avatar
encsii
-
2011.07.27. 17:13
19
nyáron a jegeskávé jó, aki meg nem bírja az kérjen koffeinmentest ;)
avatar
Fire
-
2011.07.19. 23:58
18
Töményen hosszútávon nem egészséges az biztos.
avatar
biropeti
-
2011.07.19. 16:14
17
Ilyen időben nem ajánlom a kávét, egyik ismerősöm is rosszul lett tegnap az étteremben :S Felbiszi a vérnyomást és ez ebben a párában nem jó.
avatar
zZz
-
2011.07.19. 01:52
16
a kavezas jo dolog, de amit sokan csinalnak (reggel 1jo fekete , napkozben 2 masik meg meg este is) az nagyon rossz a szervezetnek. de ha beulunk vhova es iszunk egy cappucchinot az nem art meg.. tehat csak a mertekkel lehet a gond :)
avatar
swimmer
-
2011.07.18. 22:53
15
igen , miből találtad ki :DDD
avatar
Fire
-
2011.07.18. 22:52
14
swimmer: csak nem úszol? . elég nehéz volt kitalálni. :)
avatar
swimmer
-
2011.07.18. 22:01
13
mmivel sportolok ezért egyi energiaitalt se de n is vágyom rá!
avatar
Fire
-
2011.07.18. 21:35
12
Én nem szoktam kávézni, tejes kávét maximum.
Ha kell az energia felhajtok egy fél literes Monster energiaitalt( 3 kávét kitesz ), amit mindennap azért nem egészséges fogyasztani, így csak heti 1X -2X iszok max, már ha iszok. Az energia italokat- szívbetegeknek meg érrendszeri megbetegedésekkel bajlódóaknak nem is ajánják.
avatar
Karika
-
2011.07.17. 00:52
11
Télen szivesebben iszom, de nyáron csak olyan italok jönnek számításba amikben jó sok jégkocka van. :)
avatar
javorszarvas
-
2011.07.14. 18:57
10
Na meg az se mindegy hogy hol és milyen kávét iszol. Ha automatából vagy ilyen ikea féle helyeken kérsz abban semmi jó alapanyag nincs. Legjobb ha otthon csinálod, sokféle hozzávalóval és egy jó minőségű kávéfőzővel.
avatar
challenger
-
2011.07.14. 17:18
9
Eddig se kávéztam de ezt a cikket elolvasva tuti hogy nem is fogok.
avatar
swimmer
-
2011.07.14. 13:32
8
én is alkalmi, nem is nagyon szeretem.
avatar
Adrihanna
-
2011.07.14. 09:24
7
én alkalmi kávézó vagyok, mert amúgy kettő után bedobog a szívem és úgy hat rám mint a drog és túlpörgök és így nem tudnak leütni... =P
avatar
bigmaster
-
2011.07.14. 05:25
6
nekem mindig egy feketével(cukornélkül)
indul a napom és ez
már így megy egy ideje
avatar
Attilaa
-
2011.07.14. 00:57
5
\"rám a tejeskávé hat a legjobban ::P)\" hehehehe beindtja a gyomrodat:DDD
avatar
Barti33
-
2011.07.14. 00:33
4
én már leszoktam, de vizsgaidőszakban jól jön.
avatar
monti
-
2011.07.14. 00:31
3
rám a tejeskávé hat a legjobban ::P)
avatar
Adrihanna
-
2011.07.14. 00:27
2
most se ártana intravénásan :PPP hehehe
avatar
Adrihanna
-
2011.07.14. 00:27
1
rám jól =P
Prémium Salvatore Ferragamo utazótáska

Idén sem lesz hiány új karórákból, erről a bázeli órakiállítás gondoskodik. Folyamatosan frissülő cikkünkben bemutatjuk a legfontosabb modelleket.
Idén érkezett el 40. évfordulójához a Patek Philippe legnépszerűbb modellje, a Nautilus, ennek tiszteletére két különleges verziót jelentettek be.
René Weber elemzéséből kiderül, hogy a Rolex toronymagasan vezeti a svájci luxusórák toplistáját. A második helyen az Omega áll.
Az idei Baselworld kiállítás is számtalan újdonságot tartogat a luxusórák rajongóinak. Folyamatosan frissülő cikkünkben a legérdekesebb modelleket mutatjuk be, tartsatok velünk!
A folyamatosan kiújuló izraeli-arab konfliktus 1982-ben egy újabb fordulóponthoz érkezett, közben Michael Jackson Thriller című albuma világsikert ért el, Steven Spielberg E.T.-je pedig Golden Globe-ot nyert.