„Az emlékek
őre” cĂmű film Jonas (Brenton Thwaites) törtĂ©netĂ©t
meséli el, egy fiatalemberét, akit egy látszólag
utópikus világban neveltek fel, ahol mindenki boldognak
tűnik. Ez a harmonikus világ egy szigorĂşan megtervezett
létforma, ahol a közösséget megfosztják az emlékek
Ăşgynevezett terhĂ©től. Nincs fogalmuk arrĂłl, hogy mi az a
szenvedĂ©s, az Ă©hezĂ©s, vagy az erőszak. MásrĂ©szről,
nincs is szabadság, nincs választás, sem pedig
egyéniség. Az embereket minden reggel beinjekciózzák,
ami genetikailag arra kĂ©szteti őket, hogy ne lássanak
szĂneket, ne legyenek Ă©rzelmeik, Ă©s a tudományosan
ellenőrzött környezet megakadályozza egyfajta
megkĂĽlönböztető kĂ©pessĂ©ggel azt is, hogy ösztönösen
Ă©rezzenek valamit, Ă©s Ăgy megőrzi a látszĂłlag
utópisztikus világ rendjét. Mindenki azonosságban él:
azonos otthonok, azonos ruhák, de még a családok is
azonosak. Ebben a különös társadalomban minden egyes
család egy fĂ©rjből, egy felesĂ©gből, Ă©s kĂ©t gyermekből
áll, egy fiĂşbĂłl, Ă©s egy lánygyermekből áll. A fĂ©nyes
intelligenciájátĂłl, Ă©s a becsĂĽletessĂ©gĂ©től eltekintve
van valami kĂĽlönböző, Ă©s kivĂ©teles Jonasban. Az
ünnepségen, ahol az ifjúság épp az elhivatottságát
választja meg, a Chief Elder (Meryl Streep) kiválasztja
Jonast, hogy ő legyen az örököse az emlĂ©kek őrzőjĂ©nek.
Ebben a pozĂciĂłban, mely a közössĂ©gben a
legtiszteletremĂ©ltĂłbb, ő lesz az ősi emlĂ©kek őrzője,
melyek mĂ©g az „Azonosság” előttről származnak. Jonas
kikĂ©pzĂ©se elkezdődik, a jelenlegi emlĂ©kek őrzője (Jeff
Bridges) tanĂtja őt feladatára. Az öreg kedves, de
fáradt, mivel az emlékek terhét hordozza magával. A
filmben olyan mellĂ©kszereplőkkel találkozhatunk, mint
Katie Holmes, Alexander Skarsgard, Odeya Rush és Taylor
Swift. A rendező szemĂ©lyĂ©ben Phillip Noyce, a törtĂ©net
pedig egy könyvadaptáció, mely Lois Lowry klasszikus,
ugyanilyen novellájából ered. A Flicks and Bits magazin
interjĂşja.
Ez a film számodra
egy 18 éven át tartó álom beteljesülését jelenti.
Tudnál beszĂ©lni egy kicsit magadrĂłl, Ă©s a filmről,
valamint arrĂłl, hogy mi vonzott ennyi időn keresztĂĽl is
ehhez a szerephez?
Jeff Bridges: Persze. A lányaim elolvasták a könyvet, de
mĂ©g mielőtt Ă©n megtudtam volna azt, hogy ők olvasták,
épp az apám  Lloyd Bridges számára kerestem volna
egy ilyen szerepet. Emellett valami olyat szerettem volna
csinálni, amit a gyermekeim is megnĂ©zhetnek, Ăgy
átnĂ©ztem a tinĂ©dzser regĂ©nyek aktuális kĂnálatát,
Ă©s megláttam ezt a csodálatos könyvet, az öreg, ősz
hajĂş emberrel a borĂtĂłján, Ă©s gondoltam ’Igen, az
apám eljátszhatná ezt a fickót’. Ezután rögtön
elolvastam a könyvet, és teljesen beleszerettem a
történetébe... azt vártam, hogy egy tinédzserek
számára szĂłlĂł törtĂ©net lesz, de szerintem a felnőttek
számára is ugyanolyan tanúságos. Azt gondoltam, hogy
fantasztikus lenne az apámat egy ilyen szerepben
viszontlátni a mozivásznon. Apámnak meglett volna hozzá
a tehetsége, és azt gondoltam, hogy ezt a könyvet nagyon
egyszerű lenne megfilmesĂteni, de nagyot tĂ©vedtem! Annak
ellenĂ©re, hogy az iskolában is tanĂtották, Ă©s több
mint 10 millió példányban adták el a könyvet, egy
időben a tiltott könyvek listáján is szerepelt ami
izgatta a fantáziámat, mert szeretem az ilyen különleges
dolgokat. Tehát az egĂ©sz meglehetősen ellentmondásos
volt, és nagyon sok év kellett hozzá, hogy végre el
tudjam kĂ©szĂteni. Egy darabig elkezdtĂĽnk rajta dolgozni,
azt hiszem, van is egy videó a garázsban, ahol az apám
játssza az emlĂ©kek őrĂ©t, az unokaöcsĂ©m, vagyis a hĂşgom
fia pedig talán Jonast, és gyorsan felvettük az egész
sztorit. De nagyon elĂ©gedett vagyok azzal, hogy a vĂ©gső
filmen ennyit dolgoztunk, mert ez volt a megfelelő csapat.
Ă–rĂĽlök, hogy vĂ©gĂĽl Ăgy vĂ©gződött.
De végül te játszod azt a szerepet, amit az
Ă©desapádnak szántál, az emlĂ©kek őrĂ©nek kulcsszerepĂ©t,
aki nagyon öregnek tűnik, de valĂłjában egyáltalán nem
az. Sokkal inkább mondható fáradtnak, mert az emberiség
összes emlékének terhét hordozza. És emellett, hogy
arra használja a tudását, hogy segĂtsen a VĂ©nek
bizottságának meghozni a fontos döntéseket, meg van neki
tiltva, hogy megossza a tudását, vagy, hogy arra
használja fel, hogy megváltoztassa a társadalmat...
Ezzel a karakterrel sokkal inkább bele tudtam magam élni
az ősz, idősödő fickĂł szerepĂ©be, mint gondoltam. Ăšgy
Ă©rzem, mintha az apámat játszottam volna el. Számomra ő
volt az emlĂ©kek őrzője, vagyis csak az egyik, mert az
anyám és az apám egyszerre töltötték be ezt a
szerepet. Olyan mintha az ő munkáját vĂ©geznĂ©m el, Ăgy
kicsit mindig velem van. És a karakter, ő egy olyan srác,
aki a múlt összes tudását magában hordozza valamit,
ami ebben a társadalomban, melyben az emlĂ©kek őrzője
létezik, mindent, amit az azonosság társadalma eltussolt,
a történelmet, és az emlékeket egyaránt. Mindezek
ellenére tisztában vannak az emlékek értékével, mert
nem akarják Ăşjra ugyanazokat a hibákat elkövetni, Ăgy
azt a megoldást választották, hogy az összes emléket
egy emberre bĂzzák, aki megőrzi őket, Ă©s ő ’az emlĂ©kek
őre’. Habár a legtöbb törtĂ©netben a ’The Receiver’
nevet kapta. Ez egy tanúságos mese, és most épp olyan
időket Ă©lĂĽnk, amikor szĂĽksĂ©g van az ilyen
történetekre. Az egyik dolog, amit nagyon szeretek ebben a
könyvben, és egyben a filmben is, az, hogy ez nem egy
olyan törtĂ©net, ami lenyomja az egyĂ©rtelmű ĂĽzenetet a
nĂ©zők vagy az olvasĂłk torkán, de mĂ©gis olyan
kérdéseket hagy maga után, ami az embereknek eszükbe
jut, miután kiléptek a moziból. Sok minden van benne.
Mennyire jelentett
kihĂvást a könyv tematikájának, Ă©s a törtĂ©net
jellegének megtartása, miközben egy helytálló mozifilm
kĂ©szĂtĂ©se is a cĂ©lok között volt? És el tudom
kĂ©pzelni, hogy nehĂ©z lehetett kĂ©pernyőre vinni az
egészet, mert a könyv végül is arról szól, hogy mi
játszódik le Jonas fejében?
Határozottan. Amikor fantasy, és majdnem mitológiai
törtĂ©netekkel van dolgod, a megfelelő hangsĂşly
megtalálása rendkĂvĂĽl fontos ahhoz kell, hogy átfogja
a történet fantasztikus részeit, de ahhoz is, hogy valós
maradjon. És persze ott van az is, hogy vonzóvá kell
tenni az egészet azon rajongók számára, akik a könyvet
is olvasták. És épp ez volt az, amivel 18 éven át
bajlĂłdtam: szerettem volna hű maradni a könyvhöz. De
végül muszáj volt néhány gondolatot elhagyni, és
kicsit más véleményére is adni, nem csak a sajátomra,
mert csak Ăgy jöhetett lĂ©tre. Az a jĂł a filmiparban,
hogy csupa kreatĂv emberrel dolgozhatsz egyĂĽtt. Annak
Ă©rdekĂ©ben, hogy ezt előnnyĂ© fordĂtsd, muszáj engedned
néhány olyan dologból, amihez ragaszkodsz. Nagyon
szerencsĂ©sek vagyunk, hogy Michael Mitnick Ărta meg a
forgatĂłkönyvet. Fantasztikus ötletekkel rukkolt elő, Ă©s
nyitott volt mindenki más ötleteire is. Feldobsz egy
ötletet, Ă©s ő csupán egy kicsit változtat rajta, de
máris jobb lesz, mint a tiéd volt.
A könyv ĂrĂłja, Lois Lowry mennyire támogatta a
filmet... volt az elmúlt 18 év során vele néhány
beszĂ©lgetĂ©sed erről?
Jesszusom, Lois Lowry rendkĂvĂĽl támogatĂł volt, Ă©s
nagyon fontos része volt az egész forgatás során. Az
első tanácsa számunkra az volt, hogy ne ragaszkodjunk
mindenhez a könyvben, csupán az egésznek a lényegét
ragadjuk meg változatlanul örömmel kijelenthetem, hogy
ez sikerĂĽlt, Ă©s nemcsak az Ă©n vĂ©lemĂ©nyem, hanem az ő
véleménye szerint is. Nagyon elégedett vagyok a
végeredménnyel. Mivel imádom ezt a könyvet, ezért
szerettem volna, ha mindenki megszereti ezt a történetet,
Ă©s elĂ©g biztos vagyok abban, hogy ez Ăgy is lesz.
Ez a film az, amit már nagyon régóta szerettél
volna te rendezni, tehát milyen volt, hogy mégis Phillip
Noyce lett a rendező?
Nem is lehetett volna nála jobb személy erre. Az egyik
legcsodásabb dolog a Phillip Noyce szal való munkában
az volt, hogy ő nagyon befogadĂł szemĂ©lyisĂ©g. Ezt Ăşgy
értem, hogy szerette volna tudni mindenki véleményét,
minden egyes művĂ©szt megkĂ©rdezett arrĂłl, hogy mit
gondol és nem csak utasĂtgatott. Megvoltak a saját
vĂ©lemĂ©nyei is, Ă©s ezek alapján irányĂtott minket, de
emellett rendkĂvĂĽli mĂłdon Ă©rdekelte az, hogy ki mit
gondol, és mit tud hozzáadni a projekthez. Szerintem a
filmkĂ©szĂtĂ©s 99%Âa már eldől a castingnál, Ă©s ebbe
nem csak a szĂnĂ©szek kiválogatását Ă©rtem, hanem az
egĂ©sz csapatot, a szemĂ©lyzetet, Ă©s a művĂ©szeket
egyaránt. A legfőbb szemĂ©ly a rendező, Ăgy nagyon
szerencsések voltunk, hogy Phillip Noyce vezényelte le a
produkciĂłt. A munkához valĂł hozzáállása egyszerűen
hihetetlen, annyira kreatĂv, Ă©s biztatĂł mindenki
számára.