Trendmagazin

Tarolnak a svájci luxusórák

A növekedés megállíthatatlan?

2013.08.04 | Kocsis Katica

Az utóbbi néhány évben beköszöntött a svájci luxusórák aranykorszaka, ugyanis az export folyamatosan csúcsokat döntöget. Ugyan még mindig az ázsiai országokban a legnagyobb az eladás, de az európaiak körében is egyre többen vásárolnak.

Statisztika: Chronolytics

A felmérések szerint a svájci luxusórák egyre növekvő népszerűsége két okra vezethető vissza: egyrészt a kedvező/javuló gazdasági környezetnek köszönhetően megnőtt a luxuscikkek iránti kereslet, másrészt az új modellek is kedvező fogadtatásban részesültek. Jean-Pache, a Svájci Óraipari Szövetség elnöke is kifejtette, hogy általában véve a luxuspiac mindenfelé növekszik. A válság elmúltával ugyanis az emberek merészebbek lettek a kiadások terén és bátrabban vágnak bele nagyobb kiadásokba. Persze az is sokat jelentett, hogy a nagy divatmárkák, mint például a Gucci és a Dior nevüket adták egy-egy modellhez, ami még jobban megnövelte az egyes márkák bevételeit.

A Rolex legsikeresebb modellje még mindig a Submariner

Néhány évvel ezelőtt jórészt az ázsiai országokban, Kínában, Japánban és Oroszországban volt a legnagyobb a svájci luxusórák iránti kereslet, az utóbbi két évben azonban az európai eladások is nagymértékben megnövekedtek. Az európai országokban 2012-ben 20%-kal növekedett az export, míg Ázsiában csupán 11%-kal. A legnagyobb eladások Ausztriában zajlottak le, ahol a tavalyi évben 39%-os volt az emelkedés, de a svájci luxusórák népszerűsége Belgiumban, Hollandiában és Németországban is több, mint 30%-kal növekedett. Ez a növekedés azonban sokkal inkább annak tudható be, hogy az ázsiai turisták egyre több luxusterméket vásárolnak európai utazásaik során az adókedvezmények és vámmentességnek köszönhetően.

Részben ennek következtében csökkent a kereslet az ázsiai piacon - ahol összességében még mindig növekvő tendenciát mutat a svájci órák iránti kereslet, ez a növekedés azonban a 2011-hez képest jóval kisebb mértékű: Hongkongban például a tavalyelőtti 29%-os növekedés 2012-ben már csak 9%, Kínában pedig a 2011-es 57%- os növekedés 4%-ra esett vissza. Emiatt a megtorpanás miatt a gazdasági bizonytalanságok is felelőssé tehetőek. A becslések azonban derűlátók: úgy gondolják, hogy az ázsiai luxusfogyasztás nem fog leállni, csak alkalmazkodik majd a gazdasági és politikai környezethez - vagyis a prémium kategóriás órák helyett, valamivel olcsóbbat, de még mindig luxus modellt választanak.

John Travolta és David Beckham egy új Breitling butik megnyitóján Londonban

Összességében a 2011-es évhez képest tavaly 11%-kal nőtt az export, ami 21,4 milliárd svájci frankot tesz ki. Ugyan a darabszámok terén 2,2%-os visszaesés tapasztalható (2012-ben 29,1 millió példányt adtak el), de ez azt bizonyítja, hogy az érdeklődés az értékesebb és drágább luxusórák irányába terelődik. A legnépszerűbb márkák közé továbbra is a Rolex, az Omega és a Breitling, az IWC és a Patek Philippe tartozik, a legkeresettebb modellek az utóbbi években pedig az Omega Seamaster, a Rolex Submariner, a Rolex Daytona, a Tag Heuer Carrera és a Cartier Tank voltak. A statisztikák azt bizonyítják, hogy az emberek a színvonalasan kivitelezett, igényesen megformált és magas minőségű órákat keresik a bóvli gyártmányok helyett.

Ha jobban meg szeretnéd ismerni a svájci órák világát, látogasd meg az Óraadatbázist!