Trendmagazin

Új budapesti gyalogoshíd épülhet

Valószínűleg Bolyai híd lesz a neve

2011.03.27 | Molnár Gergely

Elképesztő városfejlesztési tervek láttak napvilágot az év elején, Fellegi Tamás nemzeti erőforrás miniszter már több televízió műsorban is megerősítette, 2014-ben elkezdődik egy új budapesti híd építése, amely ráadásul többszintes lesz.


Valószínűleg Bolyai híd lesz az új gyalogoshíd neve, melynek költségeit az Új Széchenyi Tervből kívánnak fedezni. Az új híd a Petőfi híd és a Lágymányosi híd között kapna helyet. A dolog érdekességét az adja igazán, hogy nem pusztán egy hagyományos, egyszintes hídpályán lehet gyalogosan átkelni a túloldalra, a híd összekötő funkciója csak egy részét jelenti a koncepciónak. A többi emeleten éttermeket, kávézókat és üzleteket, valamint igény szerint egyéb helyiségeket alakítanak majd ki. Tehát, egyre valószínűbb, hogy egy plázahíd fogja összekötni Pestet és Budát az évtized végére.


A többszintes híd ötlete nem új, az Egyesült Államokban és máshol is találhatunk ilyen jellegű hidakat, ám azok minden szintje a közlekedés célját szolgálja, ezért lenne egyedülálló a világon a Bolyai híd. Finta József, tervező évek óta dolgozik az ötleten, azonban a tervek szerint, nemcsak egy üvegből és acélból megépített hídból fog állni az új városközpont, hanem a környéken több fejlesztést, építkezést is megindítanának. A pesti oldalon egy konferencia-központot is létrehoznának a Nemzeti Színház tőszomszédságában és az Országos Széchényi Könyvtárat is a híd mellé költöztetnék. Illetve az évtizedek óta méltatlanul elhanyagolt, jelenleg romos és folyamatosan pusztuló Várbazárt is rendbe hoznák, szintén az Új Széchenyi Terv keretén belül. Máris akadnak olyanok, akiknek nem tetszik az elsőre tényleg meglepő projekt, egyesek szerint felelőtlenség, hogy a jelenlegi –nem túl fényes- gazdasági helyzetben fog bele a kormány és a város, egy ilyen léptékű, valószínűleg sok-sok milliárd forintot felemésztő fejlesztésbe, míg mások Budapest különleges hangulatát féltik. Tarlós István főpolgármester szerint sem reális jelenleg az építkezés elindítása, hiszen a város – különösen a BKV – működtetése is épphogy csak megoldható. De, ha olyan szempontból nézzük az ügyet, hogy 2014-ig még három év van, és ha azt is figyelembe vesszük, hogy Budapestnek elkerülhetetlenül szüksége van alapvető változásokra, ha versenyben akar maradni a környező fővárosokkal, talán már nem is tűnik olyan meglepőnek az egész.


Született budapestiként fájó szívvel írom le, de véleményem szerint Bécs és Prága már rég lekörözte fővárosunkat több értelemben is, és itt nem a különböző turisztikai statisztikákra, összehasonlításokra gondolok, hanem ennél jóval egyszerűbb szempontokra, mint például a frekventált helyeken lévő épületek állapota, a város tisztasága, a tömegközlekedés vagy a közbiztonság. Tehát, a Budapestért felelős döntéshozók kényszerhelyzetben vannak és lépniük kell, miután rendbe hozták a költségvetést. Jelenleg a hazánkba látogató turisták leginkább valamelyik termál-, vagy gyógyfürdőnkre kíváncsiak - akárcsak 70-80 évvel ezelőtt – és nem a Nagykörút mocskos homlokzatú épületeire, vagy a 25 éves fűtetlen buszokra. Az új híd látványtervei alapján teljesen beleillik a városképbe és rengeteg lehetőséget rejt magában, ezért érdemes – és talán kell is – lehetőséget adni az olyan meglepő fejlesztéseknek, mint például a Zeppelin-ház vagy a Bolyai híd.